چهارشنبه, 08 دی 1395 - 10:30

لزوم کاهش هزینه ها برای رشد 7 درصدی در بخش معدن

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران گفت که برای رسیدن به رشد 7 درصدی در بخش معدن باید با کاهش هزینه ها، قیمت تمام شده مواد معدنی کاهش یابد.

به گزارش «فرصت امروز»، صبح دیروز نشست بررسی چالش ها و فرصت های حمل و نقل در بخش معادن کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که در این نشست رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه یکی از چالش های بخش معدن و صنایع معدنی، مشکل حمل و نقل است، گفت: با توجه به اینکه دولت نگاه درآمدی به بخش حمل و نقل دارد، باعث می شود تا هزینه ها در بخش معدن افزایش یابد که در افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی و کاهش قدرت رقابتی ایران بسیار موثر است.

شکوری گفت: دولت برای کمک به حل مشکلات صنایع مختلف و جذب سرمایه گذاری در این زمینه باید نگاه درآمدی را که به بخش حمل و نقل دارد تغییر دهد، زیرا با توجه به هدفگذاری های افق 1404 باید به بخش حمل و نقل بیش از گذشته اهمیت داده شود تا هم ظرفیت این بخش افزایش یابد و هم هزینه ها کاهش داشته باشد.

وی افزود: در صورتی که با همین روند فعلی جلو برویم کم وکاستی هایی وجود دارد که عاملی برای عدم جذب سرمایه گذاری در این زمینه خواهد بود.

شکوری ادامه داد: ما در جلسه گذشته درباره چالش هایی موجود در این راه صحبت کردیم اما هدف از این نشست بررسی چالش ها و ارائه راهکار برای حل این مشکلات است تا با حل این مشکلات بخش حمل ونقل راهی برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی باشد.

این فعال معدنی در ادامه گفت: با توجه به اینکه سنگ آهن به عنوان یکی از مواد معدنی مهم در صنعت کشور مورد بررسی قرار گرفت و در این بررسی درباره دو کشور ایران و برزیل که مقصد صادراتی هر دو آنها چین است، مطالعه شد.

طبق این بررسی از معدن کاراخاس تا بندر صادراتی برزیل مسافتی حدود 890 کیلومتر است که کرایه حمل بین 5 تا 8 دلار برای هر تن است اما در ایران برای همین مسافت باید بیش از 16 دلار برای هر تن پرداخت شود که همین امر قدرت رقابتی ایران را در مقابل رقبا، به دلیل افزایش قیمت تمام شده افزایش می دهد.

شکوری با اشاره به اینکه فولاد یکی از مواد اولیه مهم در کشور است، گفت: تولید فولاد در حال حاضر 16 میلیون تن است که طبق افق 1404 باید به 55 میلیون تن برسد که با توجه به توان حمل و نقل کشور درحال حاضر، تحقق این ارقام نیازمند همراهی دولت و بخش خصوصی است تا حمل و نقل که از جمله زیرساخت های مهم است اصلاح شود.

در ادامه نشست امید ملک، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در این باره گفت: براساس مطالعات صورت گرفته توسط کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران، در آینده ای نه چندان دور صنعت حمل و نقل توان جابه جایی محصولات تولیدی در بخش معدن را نخواهد داشت و با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. 

وی ادامه داد: برهمین اساس گزارشی در این باره تهیه شد که خوشبختانه به دولت و مراجع ذی ربط هم ارسال شد. براساس مطالعات انجام شده، ایران در مقایسه با کشورهای معدنی مثل استرالیا و آمریکا، تا درب معادن و استخراج مواد معدنی توان رقابت با رقبا را دارد و هنگامی که به بنادر و بازارهای جهانی می رسد به دلیل قیمت تمام شده بالا توان رقابتی خود را از دست می دهد.

ملک با اشاره به اینکه بنادر ایران برای پهلو گرفتن کشتی های با تناژ بالا و مخصوص معادن ظرفیت لازم را ندارند این موضوع باعث بالا رفتن هزینه ها و افزایش قیمت تمام شده خواهد شد که با این شرایط نمی توان آینده خوبی برای این بخش متصور بود.

ارتباط با نویسنده: sanazkolahdooz@yahoo.com


کانال تگرام روزنامه فرصت امروز


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید