دوشنبه, 16 بهمن 1396 - 12:24

رسانه های اجتماعی / پودر شکلات روی فنجان کاپوچینو


 
به قلم سمیه سلحشوری اردستانی

  مدرس و محقق در حوزه بازاریابی و فروش

اینترنت برای ما صرفه جویی در زمان را به ارمغان آورد، اکنون اطلاعات به راحتی قابل دسترسی است و برقراری مکالمات با کیفیت از نقطه ای به نقطه دیگر در این کره خاکی فراهم شده، اما در مقابل عدم اطمینان به برخی از گفته ها و برخی ناهنجاری های اجتماعی نیز در رسانه های اجتماعی مشاهده می شود و از پراهمیت بودن آن کم نشده است و روز به روز نیز شاهد پیشرفت آن هستیم. در این میان شبکه های اجتماعی مختلفی ظهور کردند و برخی از آنها بین مردم بسیار محبوب شدند.

فروش از طریق رسانه های اجتماعی شباهت زیادی به یک فنجان کاپوچینو دارد.

کاپوچینو نوعی شیرقهوه ایتالیایی است که مخلوطی از اسپرسو یا همان قهوه پررنگ و شیر داغ کف کرده (فوم) روی آن است و از پودر کاکائو (شکلات) جهت طعم دهی و تزیین روی کف شیر نیز استفاده می شود.

لایه پایین کاپوچینو: قهوه (اسپرسو) که به اولین تماس یا (Cold Calling) در فروش اشاره دارد. اینگونه تماس ها اغلب به فروش منتهی نمی شوند، بلکه آن را می توان آغازی برای فرآیند فروش دانست و هرگز نباید در اینگونه تماس ها دنبال پاسخ مثبت بود. 

لایه وسط: شیر داغ کف کرده (فوم) که به فرآیند بازاریابی ارجاع داده می شود.

و در نهایت لایه بالا که همان پودر کاکائو روی فنجان کاپوچینو است و به رسانه های اجتماعی همچون اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک و... اشاره دارد.

اما لایه بالایی کاپوچینو (پودر کاکائو) در فروش چگونه عمل می کند؟!

با یک مثال شروع می کنم. هر شرکت لیستی از مشتریانی دارد که دوست دارد با آنها همکاری داشته باشد و در این لیست افرادی هستند که شرکت نمی داند به چه طریق می توان با آنها ارتباط برقرار کرد؟!

نقش پراهمیت رسانه های اجتماعی در برقراری ارتباطات توصیف ناپذیر است. به طور مثال شبکه لینکدین به صورت حرفه ای می تواند شما را در پیدا کردن این افراد متخصص و ایجاد ارتباط با آنان یاری دهد. تحقیقات نشان داده است در این شبکه اجتماعی از هر 10 درخواست 9درخواست حتما جواب خواهد گرفت یا رسانه اجتماعی اینستاگرام بهترین بستر برای ایجاد یک ارتباط دوسویه با مشتریان و شنیدن نظرات آنهاست.

پودر شکلات هم اگرچه برای تزیین استفاده می شود، ولی نقش پراهمیتی در طعم و جذابیت ظاهری یک فنجان کاپوچینو دارد و به دلیل نقش پررنگ این دو موضوع، در این یادداشت رسانه های اجتماعی را به پودر شکلات روی فنجان کاپوچینو تشبیه کرده ایم.

در تهیه یک فنجان کاپوچینو تناسب میان میزان قهوه و فوم شیر ضروری است و درست کردن صحیح آن دقت لازم را می طلبد، در فروش نیز توجه به اصول اولیه اهمیت زیادی دارد.

فروش یعنی در هر شرایطی بتوانید بفروشید، حتی در لحظه ای که تصور نمی کنید. مجموعه ای از فعالیت ها همچون تحقیق بازار، تماس اولیه، تنظیم قرار ملاقات، آماده شدن برای جلسات احتمالی، بررسی و برآورد نیازسنجی ها، آماده کردن پیشنهاد فروش مناسب، آمادگی برای روبه رویی با مخالفت های احتمالی، مذاکره قیمت، نهایی کردن معامله، بستن قرارداد، مدیریت ارتباط با مشتری و خدمات پس از فروش و... همه دارای اهمیت هستند و توجه به همه آنها در یک فروش موفق اهمیت دارد.

مطلب مرتبط: چگونه در شبکه های اجتماعی مشتری واقعی جذب کنیم / موفقیت در بازاریابی آنلاین با هدف گذاری تبلیغاتی

اما کماکان نقش مهم را در فروش آنلاین همان پودر شکلات که به رسانه های اجتماعی اشاره دارد ایفا می کند، چراکه رسانه های اجتماعی بستر مناسبی را برای معرفی و عرضه محصولات و فعالیت کسب وکار شما فراهم کرده اند، اما باید دقت کرد هر کسب وکاری، رسانه اجتماعی خاص خود را می طلبد. مثلا یک فرد برای به اشتراک گذاشتن تحقیقات و مقالات خود با انسان های دیگر بهتر است شبکه لینکدین را انتخاب کند که موجب تقویت پرسونال برندینگ شخص شود و در کنارش نیز می تواند از شبکه اینستاگرام برای نشان دادن عکس ها و... استفاده کند.

ترکیب درست قهوه، انتخاب قهوه مناسب، میزان حرارت شیر، فوم شیر و پودر شکلات مزه یک فنجان کاپوچینو را لذت بخش تر می کند، در فروش هم توجه به همه مجموعه فرآیندهای گفته شده و انتخاب بهترین رسانه اجتماعی متناسب با اهداف شخصی یا کسب وکار، موفقیت را در نهایت رقم خواهد زد.

بنابراین اگر صاحب کسب وکاری هستید هرگز از نقش پر اهمیت رسانه های اجتماعی در فروش غافل نشوید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی