شنبه, 11 آذر 1396 - 14:50

گوگل چگونه جست وجو می کند

نحوه کارکرد موتور جست وجوی گوگل با توجه به بروزرسانی مداوم الگوریتم  های آن به صورت مداوم در حال تغییر است  .به همین دلیل GOOGLE SERP براساس نیاز کاربران به صورت مداوم در حال تغییر است  . دانستن این تغییرات برای برندهای مطرح امری حیاتی تلقی   می شود تا بتوانند فرآیند بهبود رنکینگ سایت و در نتیجه افزایش ترافیک سایت را به خوبی انجام دهند  .

براساس تحقیقات انجام شده، 51درصد ترافیک ورودی به سایت شما از طریق جست وجوی طبیعی در موتور جست وجوگر گوگل به دست   می آید، اما تغییرات در الگوریتم  های جست وجوی گوگل باعث ایجاد نوسانات ترافیکی در SERP   می شود  . این مسئله به نکته ای نگران کننده برای کسب و کارهای مطرح دنیا تبدیل شده است  .

دوستان عزیزم، موقعیت سایت در SERP علاوه بر ترافیک و میزان کلیکی که روی سایت انجام می شود، به نوع مخاطبان نیز بستگی دارد  . این مسئله بدان معناست که امروزه گوگل تمام تمرکز خود را روی رضایت و تمایلات کاربران بنا نهاده است  . این ویژگی در گوگل به نام user intend یا تمایلات کاربران مطرح شده است  .

در حال حاضر برندهای مطرح دنیا تمام تلاش خود را برای استفاده از این ویژگی جهت جلب رضایت کاربران خود به کار گرفته اند تا بتوانند علاوه بر محبوبیت میان کاربران در SERP نیز شاهد افزایش رنکینگ باشند  .

راستی اگر نمی دانید SERP چیست باید بگویم SERP  که مخفف عبارت Search Engine Results Page  است، نتایج جست وجوی یک کلمه خاص در رابطه با سایت شما را شامل می شود  .

تغییراتی که اخیرا در SERP مشاهده شده است:

1  - حذف کامل تبلیغات در Google Side bar

2- افزایش حجم و میزان تبلیغات در SERP براساس واژگان کلیدی

گفتنی است که گوگل درخواست  ها و علایق کاربران خود را آنالیز   می کند  .

Micro Moments

مطلب دیگری که امروزه گوگل بسیار روی آن تاکید دارد توجه به ایده  Micro moments   است  . Micro moments حالت یا لحظه ای است که کاربر به صورت ناخودآگاه تصمیم به انجام عملی   می گیرد  . به طور مثال تصمیم   می گیرد چیزی را یاد بگیرد، کاری را انجام دهد، چیزی را ببیند یا حتی چیزی را بخرد  . تمام این تمایلات به صورت لحظه ای و آنی صورت   می پذیرد که منشاء آن گوگل است.

برندهای مطرح دنیا امروزه از این مسئله به نحو احسن استفاده   می  کنند و بیشتر خط مشی  ها و استراتژی  های خود را بر مبنای تمایلات کاربران در micro moments بنا   می نهند  .

این یک سیستم و استراتژی جدید است که برندهای مطرح جهت بازاریابی و ایجاد حس صمیمیت میان کاربران، مورد استفاده قرار   می دهند  .

چگونه این استراتژی روی SERP تاثیرگذار است؟

هم اکنون گوگل روی پروژه علایق و تمایلات کاربران معطوف شده است و هر روز گام بلندی در جهت پیش برد این هدف بر  می دارد  . گوگل micro moments را به چهار قسمت عمده تقسیم بندی کرده است:

The I-want-to-buy moment*

The I-want-to-know moment*

The I-want-to-go moment*

The I-want-to-do moment*

گوگل به دنبال آن است که به محض جست وجوی کلمه ای کلیدی توسط کاربر، آن را در یکی از تقسیم بندی  های بالا قرار دهد و تشخیص دهد که کاربر دقیقا به دنبال چیست  .

به محض تایپ واژه کلیدی از سوی کاربر، گوگل این دسته بندی را انجام می دهد و نتیجه جست وجو را به همراه عکس، PPC  یا نقشه نشان   می دهد  .

علاوه بر آن، اخیرا گوگل AMP Page خود را معرفیکرده است که این صفحات به مراتب سرعت بالاتری دارند و   می توانند بسیار در پروژه google intend مفید واقع شوند  .

همچنین گوگل امروزه از یک سری کادرهای مکالمه جهت ارتباط با کاربران در نتایج جست و جوی خود استفاده   می کند  .

به عنوان مثال اگر کاربری کلمه کلیدی خود را تایپ کند گوگل آن را در یکی از گروه  های بالا تقسیم بندی   می کند و در کادری، عکس  ها و سایت  های مرتبط دیگری را پیشنهاد می دهد  .

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنم، نحوه انتخاب عبارات کلیدی نیز بسیار مهم است، به عنوان مثال، دو کلمه کلیدی «ایده  های اتاق خواب» و «چگونگی تزئین اتاق خواب» را در نظر بگیرید  .

از دیدگاه گوگل عبارت اول در دسته بندی دوم (I want to know) قرار   می گیرد اما چنانچه شما واژه کلیدی چگونه را به آن اضافه  می کنید، این دسته بندی دستخوش تغییر   می شود و در ردیف اول قرار داده   می شوید  .

گوگل تشخیص  می دهد شما قصد خرید مبلمان یا وسائل اتاق خواب را دارید و سایت و عکس  های مرتبط با این تقسیم بندی جدید را برای شما به ارمغان   می آورد  .

برند ها و وب سایت  هایی که بر این اساس ( intent – oriented) بازاریابی   می کنند، حتما باید واحدی به عنوان مارکتینگ داشته باشند  .

PPC و SEO کاران نیازمند همکاری نزدیکی با یکدیگر هستند، زیرا امروزه این دو نقش موثری در افزایش بهره وری کسب وکار و راندمان فروش ایفا   می کنند  . از نگاهی دیگر، این دو   می توانند مکمل یکدیگر باشند، زیرا هرچه کاربران بیشتری در این تقسیم بندی گنجانده شوند، گوگل با خیال راحت تری   می تواند خدمات منحصر به فرد خود را در اختیار آنان قرار دهد  .

چگونه برندهای مطرح، خود را با تمایلات کاربران به منظور افزایش رنک در SERP هماهنگ  می نمایند؟

1- برای جواب به این سوال باید این نکته را درک کنید که برندهای مطرح نیازمند ایجاد فضایی صمیمی  با مشتریان خود هستند  .

با نگاهی اجمالی به نحوه ارتباط این شرکت  ها با مشتریان خود و همچنین تحت پوشش قرار دادن نیازهای آنان،   می توان به راحتی پی به این مطلب ببرید که تا چه میزان در کار خود موفق بوده اند  .

با توجه به تما  می تقسیم بندی  های micro-moments استراتژی بیزینس  های افراد، متفاوت است  . به طور مثال ممکن است برخی شرکت  ها  روی استراتژی I want to buy moments کار کنند و برخی دیگر روی I want to know moments  .  لذا این شما هستید که نوع کاربران تحت پوشش خود را مشخص می کنید  .

2- ایجاد لیستی از کلمات کلیدی که کاربر به آن تمایل بیشتری دارد  .

این  کلمات باید با دقت هر چه بیشتری با توجه به عبارت  های جست وجو شده در گوگل، انتخاب شوند  . همچنین این کلمات باید عباراتی را که معمولا زیاد مورد جست وجو قرار نمی گیرند نیز پوشش دهد  . با توجه به micro – moments ، ابتدا کاربران با استراتژی I want to know ، کلمات کلیدی خود را مورد جست وجو قرار   می دهند، ولی با سپری شدن زمان بیشتری از جست وجو، این استراتژی تغییر   می کند و جای خود را به استراتژی I want to buy   می دهد  .

3- بررسی مطالبی که برمبنای کلمات کلیدی در SERP مورد نمایش قرار   می گیرد  .

  همان طور که قبلا هم اشاره شد، انتخاب عبارات کلیدی امری بسیار مهم است، هرچه در انتخاب عبارات کلیدی خود بیشتر دقت کنید، قطعا در استراتژی نمایش SERP در طبقه بندی درست تری قرار   می گیرید  .

4- بهینه سازی محتوا بر اساس SERP

تما می محتوای تولیدی باید براساس فاکتورهای سئو سایت بهینه سازی شود، این امر نه تنها در محتوا باید صورت گیرد، بلکه در تما  می ابعاد از قبیل خرید، تبلیغات و...  باید در نتایج جست وجو پدیدار شود  . حتما از صحت و درستی محتوای بهینه شده اطمینان حاصل کنید، زیرا گوگل در تشخیص محتوای نادرست بسیار هوشمندانه عمل   می کند و   می تواند کاربران شما را به سمت دیگر رقبای تان هدایت کند  .

5- سئو و تبلیغات کلیکی در کنار یکدیگر

همان طور که قبلا نیز اشاره شده است، PPC و SEO مکمل یکدیگر هستند و برند شما به منظور بازاریابی هر چه  قوی تر در فضای مجازی نیازمند این دو اهرم کلیدی است  . این دو اهرم نیازمند همکاری با یکدیگر هستند، زیرا باید بتوانند نیاز کاربران را جهت تشخیص نوع استراتژی micro moments درک کنند  . همچنین باید تشخیص دهند که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و تلاش خود را در جهت مرتفع ساختن نیازهای کاربران به کار گیرند  .

گوگل به صورت پیوسته بر روی بازاریابی intent – oriented تمرکز نموده است و به صورت مستمر در حال اجرا کردن پروژه  های بی شماری در این حوزه است  .

در آخر باید این نکته را خاطرنشان کرد آنالیز micro – moments توسط گوگل مستلزم بهینه سازی محتوای سایت است که شما به درستی و با صحت در سایت خود قبلا پیاده سازی کرده اید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی