دوشنبه, 10 مهر 1396 - 13:29

۶ الگوی رفتاری که رهبران بزرگ هنگام تصمیم گیری های مهم و حیاتی انجام می دهند

آیا شما با استارت آپ اوبر (UBER) آشنا هستید؟

اگر در حوزه کارآفرینی و استارت آپ فعالیت می کنید و مطالعاتی داشته باشید قطعا با این کمپانی بزرگ که در حوزه حمل و نقل عمومی فعالیت می کند، آشنا هستید.

مشکلات جاری در این کمپانی در خصوص اتهامات تبعیض علیه زنان، نارضایتی های کارکنان و رانندگان در خصوص عدم قدردانی کافی از آنها و... بسیار بیشتر از کمپانی های دیگر است.

اگر داستان تمام شرکت های مطرح دنیا را مطالعه کنید نشانه هایی از این دست مسائل و دیگر مشکلاتی می بینید که برای مدت های طولانی منابع سازمان ها را به خود اختصاص داده اند.

در شرکت اوبر مدت زیادی است که نیروی کار از ناتوانی رهبران خود برای حل مسائل ناامید شده اند و وقتی با پشت گوش انداختن اجرای راه حل ها و بی توجهی به نگرانی آنها مواجه می شوند، این حس آنها چند برابر می شود.

در جدیدترین تصمیم مدیران ارشد اوبر آقای خسروشاهی به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد تا بتواند با استفاده از هوش سرشار خود در کسب و کار و بهره گیری از تجربیات قبلی خود اوبر را از این مهلکه به در ببرد.

اما وقتی همه چیز در کسب و کار رو به راه است و ما با قدرت در حال مدیریت رشد کسب و کار هستیم هیچ کس به این چیزها فکر نمی کند.

منظور از تصمیم گیری های بلند مدت و حیاتی در خصوص نگهداشت انگیزه کارکنان و بالا بردن روحیه کار تیمی چیست؟

کسانی که شکایت دارند می توانند سازمان را ترک کنند و به راحتی جایگزین شوند!

این موضوع دقیقا به همین دلیل است که اوبر به دنبال رهبری کسب و کار خود از بالا به پایین است.

او می داند که بسیاری از کسانی که خود را رهبر می نامند برای مسئولیت های رهبری و میزان بالای پاسخگویی مورد نیاز در محیط های کاری امروزی آماده نیستند.

تمام تمرکز این رهبران بر مدیریت صحیح دوران رشد در بازار است نه اتخاذ تصمیمات خوب، متفکرانه و هوشمندانه در مورد افرادی که در آنجا کار می کنند و شرایطی که کسب و کار با آن در بازار روبه رو است.

آیا رهبران سازمان شما تصمیمات صحیح و خوبی را اتخاذ می کنند و برای ایفای نقش رهبری خود آماده شده اند؟ خودتان چطور؟

کسانی که برای این موضوعات مهم تمرین کرده اند و آموزش دیده اند این شش الگوی رفتاری را رعایت می کنند و رهبرانی که تصمیمات مهمی را می گیرند این شش الگوی رفتاری را به طور مداوم انجام می دهند.

1-می دانند که تجربه عامل بسیار مهمی است

تنها چیز قطعی در دنیای امروز کسب و کار عدم قطعیت و عدم اطمینان است. بازارها به سرعت تغییر می کنند و رقبا بسیار سریع تر از هر زمان دیگری در دنیای امروز ظاهر می شوند، در نتیجه کاری که ۲۵ سال پیش یا حتی پنج سال پیش باعث موفقیت یک سازمان می شده است، لزوما هم اکنون نمی تواند کاربردی داشته باشد.

اگر کاری باعث موفقیت شما در گذشته شده است به این معنی نیست که در آینده نیز در همان سازمان کاربرد دارد یا حتی در همان صنعت نیز می تواند در جایی دیگر استفاده شود.

تنها چیزی که مهم است این تفکر است که رهبران کسب و کار باید هنگام اتخاذ تصمیمات مهم متعهد باشند که با دقت همه جوانب کار را بسنجند و در خلق فرصت های جدید مبتکرانه عمل کنند و مهم تر از همه از تجربیات قبلی خود برای هدایت سازمان در آینده و حال بهترین استفاده را ببرند.

2- از بازی های سیاسی دوری می کنند

رهبرانی که در کار خود سیاسی کاری دارند هویت رهبری خود را از دست می دهند زیرا این گونه رهبران همیشه در تلاشند که به برنامه و انگیزه افراد دیگری که با اعتقاداتش همخوانی ندارد سرویس دهی کنند که این کار در نهایت منجر به تصمیم گیری های غلط و پر هزینه می شود.

رهبرانی که در بازی های سیاسی شفافیت دارند در موقع لزوم به کارکنانی که به آنها وابستگی دارند اعتماد می کنند.

3- درباره هدف خود شفافیت دارند

منتظر چه چیزی هستید؟  آیا می دانید ارزش های بنیادین سازمان شما چیست؟ آیا همسو با انتظارات سازمان و مدیران ارشد خود عمل می کنید؟ چطور متوجه می شوید که تصمیمات درستی گرفته اید؟

وضوح در اهداف به شما این اجازه را می دهد که تصمیمات درستی را بگیرید که با ماموریت سازمان سازگار باشد. نبودن این شفافیت توانایی شما را در اتخاذ تصمیمات صادقانه کاهش می دهد.

4- می داند که چطور منابع خود را مدیریت کند

آیا شما به عنوان رهبر کسب و کار منابع در دسترس خود را می شناسید؟ هم منابع انسانی و هم منابع فکری و ابزارها و منابعی که در اختیار دارید یا برای رقابت در بازار باید به دست آورید؟

من همیشه شگفت زده می شوم از اینکه چقدر تعداد رهبرانی که واقعا می دانند چه استعدادی دارند و چه چیزی برای موفقیت نیاز دارند کم است.

و نتیجه این عدم آگاهی رهبران از توانمندی ها و منابع خود باعث اتخاذ تصمیمات بد و سوء مدیریت منابع می شود.

5- توانایی دیدن و خلق فرصت های جدید را دارند

مشاهده و استفاده از فرصت ها کلید رشد و بهبود کسب و کار است و این نوع تفکر و ذهنیت که من با نام چشم انداز دایره ای یا تفکر گسترده می شناسم باعث می شود رهبران بحران ها و تغییرات را پیش از به وقوع پیوستن آنها پیش بینی کنند.

این مشاهدات به رهبران اجازه می دهد که اطراف، زیر و بالا و تمام جزییات محیط کسب و کار را به خوبی ببینند و آنها را مدیریت کنند.

6- اعتماد به نفس بالایی دارند

آیا شما به خودتان به عنوان یک رهبر کسب و کار برای انطباق و بر طرف کردن نیازها و تغییرات فرهنگی، جامعه شناختی محیط و بازار مصرف اعتماد دارید؟

آیا شما جسارت و شجاعت کافی برای درک تنوع اندیشه ها و نیازهای مصرف کنندگان را دارید؟

بهترین رهبران کسب و کار در دنیا نه تنها به کارکنان خود بلکه به شخص خودشان هم جهت رویارویی و مدیریت عدم قطعیت بازار اطمینان بالایی دارند.

این اطمینان به خود حتی در بسیاری موارد در شرایطی ایجاد می شود که رهبران حتی نمی دانند آیا تصمیماتی که می گیرند به موفقیت کسب و کارشان ختم می شود یا خیر.

بسیاری از رهبران بزرگ وقتی با شکستی در تصمیم گیری یا زمانی که با عدم قطعیت مواجه می شوند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و در نهایت این عدم اعتماد به نفس باعث می شود که در پنج مورد بالا نیز متزلزل عمل کنند و در نهایت کلیه تصمیمات شان با شکست مواجه شود.

در این تله گرفتار نشوید!

ارتباط با نویسنده: www.Drsafdarian.com

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز