چهارشنبه, 29 شهریور 1396 - 08:36

وزیر راه و شهرسازی از وام ۷۰ میلیون یورویی فرانسه به ایران خبر داد / دور جدید اعطای اعتبارات مالی میان فرانسه و ایران

اول تیرماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی به فرانسه سفر کرد و با وزیر حمل ونقل فرانسه دیدار و از نمایشگاه هوایی لو بورژه پاریس بازدید کرد. البته این نخستین سفر عباس آخوندی در کسوت وزیر راه و شهرسازی ایران به فرانسه نبود و در سال های قبل هم آخوندی به فرانسه سفر کرده بود و یکی از موضوعات و دغدغه های او در این سفرها، قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس بود، اما این تنها دستاورد سفر آخوندی به پاریس نبود و او روز گذشته در نشست مشترک با مدیران 14 شرکت فرانسوی از وام ۷۰ میلیون یورویی فرانسه به ایران خبر داد و گفت: «در آستانه تفاهمی مشخص با دولت فرانسه بر سر تأمین مالی پروژه ها قرار داریم.»

آخوندی اعطای وام ۷۰ میلیون یورویی پاریس به تهران را شروع دوره جدیدی از اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران خواند و به نظر می رسد که دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه حالا آرام آرام به چشم می آید. جلسه مشترک آخوندی و دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور با سرمایه گذاران و مدیران شرکت های فرانسوی روز سه شنبه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه مشترک به تشریح پروژه های عمرانی اولویت دار ایران پرداخت و در عین حال به تفاهمی مشخص با دولت فرانسه بر سر تأمین مالی پروژه ها اشاره کرد. او بعد از سخنان نماینده شرکت بندری BOLLORE و همچنین شرکت THALES گفت: «خوشبختانه جلسات ایران و فرانسه به گفت وگوهای مداوم تبدیل شده و تعداد قراردادهای دو کشور درحال گسترش است و اکنون تنها بحث عمده تأمین مالی پروژه ها است.»

آخوندی دراین باره توضیح داد: «خوشبختانه طی مذاکراتی که با دولت فرانسه صورت گرفت، در خصوص تأمین مالی پروژه ها در قالب وام های خزانه داری فرانسه به نتیجه رسیده ایم و پاریس دراین باره طرح روشنی را به ما ارائه خواهد داد.»

اعطای اعتبار ۷۰ میلیون یورویی فرانسه به ایران

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی از پیشنهاد اعطای اعتبار ۷۰ میلیون یورویی فرانسه به ایران خبر داد و گفت: «اکنون نامه  امضا شده این وام از سوی وزیر اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقای ژان باتیست لوموئن، دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این كشور به ایران آورده شده است که به عنوان آغاز یک دوره جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران خواهد بود.»

او ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در سطح دو دولت و سیستم های بانکی دو کشور به راهکارهای خیلی روشنی دست یابد و گفت: «قاعدتا انتظار ما و شما این است که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا بتوانند از شرکت های اروپایی برای فعال شدن در بازار ایران حمایت کنند.»

حوزه هوایی نخستین اولویت برای نوسازی

وزیر راه و شهرسازی به تشریح حوزه های مورد اولویت ایران پرداخت و از حوزه هوایی به عنوان نخستین اولویت برای نوسازی خبر داد: «در حوزه هوایی اعم از فرودگاه، هواپیما، موتور و تمام بیزینس های مرتبط با صنعت هوانوردی به دنبال نوسازی و ارتقای سیستم ها هستیم. حوزه دوم که به شدت برای ما مهم است، بحث ریل است که خوشبختانه شرکت های فرانسوی اکنون با مقامات ریلی ما مذاکرات مستقیمی دارند.»

او به نوسازی ناوگان و ارتقای فناوری و سطح تکنولوژی اشاره کرد و گفت: «با توجه به اینکه سرمایه گذاری در ریل، یک سرمایه گذاری سبز است و با کنفرانس پاریس هم راستا است، فرانسه می تواند به کمک ایران بیاید. ما هدف بسیار بزرگی مبنی بر افزایش سهم حمل ونقل ریلی از بار به ۳۰درصد و از مسافر به ۲۰درصد داریم و به همین خاطر نیازمند حجم سرمایه گذاری زیادی در شبکه راه آهن و در بخش نوسازی واگن هستیم. ما بسیار علاقه مند هستیم با دولت فرانسه در خصوص چند پروژه مشخص به تفاهم برسیم و اعلام حمایت دولت فرانسه را از این پروژه ها داشته باشیم.»

همکاری با فرانسه در پروژه های ریلی

آخوندی حمل ونقل حومه ای و حمل ونقل ریلی اطراف تهران و همچنین ریل پایه کردن بندر امام و شهید رجایی را از جمله پروژه های مشخصی دانست که می توان با کمک فرانسه آغاز کرد و گفت:  «برقی کردن برخی محورهای مهم شبکه حمل ونقل ایران و همچنین راه آهن تهران -تبریز نیز دیگر پروژه مهمی است که علاقه مندیم از جهت پشتیبانی مالی با دولت فرانسه دراین خصوص مذاکرات مشخصی را داشته باشیم.»

وی به موضوع نوسازی ناوگان جاده ای ایران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این مهم نیز با بحث کنفرانس پاریس کاملا هم راستا است، گفت:  «مشخصا به دنبال نوسازی ۶۵ هزار کامیون ایرانی هستیم؛ عمر این کامیون ها بالای ۲۵ سال است و دو برابر نرمال گازوئیل مصرف می کنند و ایجاد آلودگی بسیار گسترده ای دارند. برای ۱۷ هزار کامیون قرارداد نوسازی داریم و علاقه مندیم از سیستم های بین المللی برای این مهم کمک بگیریم.»

آخوندی با بیان اینکه در حوزه لجستیک فکر می کنیم که شرکت های اروپایی باید در ایران تأسیسات لجستیکی داشته باشند، گفت: «اگر شرکت های اروپایی از قبیل ایرباس و توتال می خواهند به بازار منطقه راه پیدا کنند، نیازمند انبارهای بزرگ لجستیکی هستند. این درحالی است که در حال حاضر شرکت های بزرگ اروپایی در ایران دپوی انبار خوبی ندارند و ما علاقه مندیم امتیازاتی را در بنادر و مناطق آزاد و حتی در شهر فرودگاهی امام (ره) برای دپوی تأسیسات لجستیکی به شما بدهیم.»

بهره مندی دو کشور از ارتباط بلندمدت

وزیر راه و شهرسازی در پایان در تکمیل چرایی پیشنهاد خود گفت: «این تصمیم از یک طرف علامتی است به بازار ایران که ورود اروپایی ها به ایران موقت نیست و فقط قصد فروش ندارند، بلکه قصد اصلی پشتیبانی است و حضورشان حضور بلندمدتی است و دیگری اینکه یک بیزینس سودآوری برای اروپایی ها خواهد بود.»

ارتباط با نویسنده: ivankaramazof@yahoo.com

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز