چهارشنبه, 08 فروردين 1397 - 14:10

خبرگزاری آسوشیتدپرس / گسترش دسترسی خودروسازان آمریکایی به بازار کره جنوبی

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا ضمن محدودکردن امکان واردات خودرو به این کشور، امکان دسترسی خودروسازان آمریکایی به بازار کره جنوبی را گسترش داد.

به گزارش ایرنا، واشنگتن و سئول توافق کردند با تجدیدنظر در قرارداد شش سال قبل تجارت آزاد دو کشور، شرایط را برای تولیدکنندگان آمریکایی با هدف دسترسی به بازار کره جنوبی فراهم کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: از آنجا که دونالد ترامپ توافق امضا شده قبلی را عامل کاهش اشتغال در آمریکا می داند، تصمیم گرفت برای اشتغال زایی در بخش خودرو، واردات از کره جنوبی را بسیار محدود و در عین حال دسترسی خودروسازان آمریکایی به بازار آن کشور را تسهیل کند.

براساس توافق جدید دوجانبه، خودروسازان آمریکایی مجازند با برطرف شدن محدودیت های بروکراتیک، سالانه 50 هزار محصول به کره جنوبی صادر کنند و در عین حال به مدت 20 سال یعنی تا سال 2041 از 25 درصد معافیت تعرفه صادراتی کالا به این کشور برخوردار باشند.

دولت کره جنوبی نیز در مقابل از 25 درصد تخفیف در تعرفه جدید صادرات فولاد به آمریکا بهره مند می شود.

آمریکا و کره جنوبی 15دی 96 به نخستین دور از مذاکرات درباره قرارداد تجاری دوجانبه پایان دادند. ترامپ از زمان آغاز به کار درکاخ سفید بحث خروج واشنگتن از توافق های چندجانبه را داغ کرد و در عین حال تجدیدنظر در موافقتنامه با کره جنوبی را که سال 2012 اجرایی شده بود، کلید زد.

میزان ارزش تجارت کالا و خدمات گوناگون بین دو کشور در سال 2016 (95-1394) 150 میلیارد دلار بود که کره جنوبی را به ششمین شریک تجاری آمریکا تبدیل کرد.

اما کسری ارزش تجاری کالاهای آمریکایی نسبت به کره جنوبی از سال 2012 (91-1390) یعنی همان سالی که «توافقنامه تجارت آزاد دو کشور» (Korus)، اجرایی شد، دو برابر شده است.

به طور تقریبی 90درصدکسری تجاری سال 2016 (95-1394)امریکا که معادل 27/6 میلیارد دلار است، در بخش خودرو بود. به زبان ساده تر درسال 2016 (95-1394)

از کل کسری تجاری امریکا در برابر کره جنوبی 90 درصد به بخش خودرو اختصاص داشت یعنی کره ای ها در این سال ها تا بالاترین حد ممکن صادرات پرشمار خودرو به آمریکا داشته اند.

با این حال براساس آنچه مقام های دو طرف تاکنون گفته اند، اولویت نخست آمریکا حفظ تعرفه 25 درصدی واردات پیکاپ های کره ای به آمریکا است که این قرارداد از سال 2019 (98-1397) به مرحله اجرا می رسد.

صنعت خودرو کره جنوبی اکنون با دو خودروساز بزرگ یعنی هیوندای موتور و کیا موتورز شناخته می شود.

منتقدان می گویند سئول با سیاست اعمال طیفی از تعرفه ها برای واردات به کره جنوبی میان کشورها تبعیض قائل می شود. شرکت های خودروسازی کره ای بر این باورند که واشنگتن نیز به دنبال افزایش انتقال 25هزار خودرو به ازای هر خودروساز به کره جنوبی بدون در نظر گرفتن قوانین داخلی صنعتی این کشور است.

برخی کارشناسان هم بر این باورند که ترامپ موضوع خودرو را برای قرارداد دوجانبه بهانه کرده تا به امتیازهای بزرگ تری برسد.

بازار خودرو در کره جنوبی یک دهم آمریکا گنجایش دارد. یعنی این کشور نمی تواند آنچنان که آمریکایی ها می خواهند خودرو وارد و تفاوت قابل توجهی در کسری تجاری این کشور ایجاد کند.

تمام تلاش آمریکا اکنون این است کسری تجاری خود با کره جنوبی را کاهش دهد که بخش بزرگ آن به حوزه خودروسازی برمی گردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی