یکشنبه, 13 اسفند 1396 - 16:05

خودروهای سبز روی خط تولید

فرصت امروز: خودروهای هیبریدی و برقی در یکی دو سال اخیر به اشکال مختلف خبرساز شدند. کمتر روزی است که خودروسازان مطرح جهان خبر از تولید خودروهای هیبریدی و برقی خود ندهند و از توقف تولید یا کاهش تولید خودروهای با سوخت فسیلی خود سخن نگویند.

در ایران نیز در ماه های اخیر تولید خودروهای هیبریدی و تعیین تعرفه خودروهای هیبریدی وارداتی از اخبار داغی بودند که مورد توجه بود. برخی کارشناسان تولید خودروهای برقی و سرمایه گذاری روی آنها توسط شرکت های تولید خودرو در ایران را بهتر از سرمایه گذاری روی خودروهای هیبریدی دانستند. برخی کارشناسان معتقدند که پلتفرم خودروهای بنزینی پذیرش ساختار خودروهای برقی را دارند و با توجه به شرایط اقتصادی و زیست محیطی ایران سرمایه گذاری روی خودروهای برقی نسبت به خودروهای هیبریدی توجیه پذیرتر است.

شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو درباره تحقیق، توسعه و تولید خودروهای برقی و هیبریدی در ایران اظهار می کند: با توجه به آلودگی هوای ایران به خصوص در کلانشهرها تولید و عرضه خودروهای برقی نسبت به خودروهای هیبریدی توجیه پذیرتر است، زیرا در خودروهای هیبریدی از سوخت فسیلی استفاده می شود و این دست خودروها تنها ۳۰ درصد کاهش مصرف سوخت را به ثبت رسانده اند.

اما برخی دیگر معتقدند با توجه به گران بودن قیمت باتری های برقی و پیمایش کم آنها شاید طی 10 الی 15 سال آینده و کاهش قیمت و ارتقای باتری های مربوطه، استفاده از این خودروها اوج بگیرد و کاملاً رایج شوند. بنابراین در شرایط کنونی ضمن اینکه خودروسازان باید تحقیق و توسعه در خصوص خودروهای برقی را ادامه دهند و تحولات این صنعت در دنیا را زیر نظر داشته باشند، سیاست درست برای سه الی پنج سال آینده همان سرمایه گذاری روی تولید خودروهای هیبریدی است که در دستور کار ایران خودرو نیز قرار دارد.

در اینجا بد نیست اشاره کوتاهی نیز به تفاوت این دو خودرو شود. خودروهای هیبریدی یا دونیرو برای حرکت هم از برق استفاده می کنند (معمولاً در سرعت های پایین) و هم از سوخت های فسیلی. یعنی در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آنها در کنار یکدیگر استفاده کند. اما خودروی برقی یا خودروی الکتریکی(به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می شود که از باتری جهت نیروی محرکه به جای موتور درون سوز استفاده می کند. هر دو این دو نوع خودرو به خودروهای سبز نیز معروفند.

برنامه های ایران خودرو

این شرکت یک قرارداد چندجانبه با چند دانشگاه داخلی و نهاد دولتی و همچنین شرکای خارجی نظیر شرکت پینین فارینای ایتالیا منعقد کرده تا راه را برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی هموار سازد. شرکت ایران خودرو امیدوار است در سه سال آینده تولید خودروهای هیبریدی و برقی را آغاز کند.

حسین نجاری، مدیر پروژه پلتفرم جدید ایران خودرو می گوید:در این پروژه شرکت هایی چون پینین فارینا از ایتالیا و هیوندای پاورتک حضور دارند و بیش از ۱۰۰ قطعه ساز برتر داخلی نیز در این پروژه همکاری می کنند.

وی گفت: پینین فارینا وظیفه طراحی چهار مدل بدنه شامل سه دان، هاچ بک، اس یو وی و وانت در مدل های بنزینی، دیزلی، هیبرید و برقی را برعهده خواهد داشت.

نجاری می گوید: اولین خودروی تولیدی روی این پلتفرم جدید در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد که میانگین قیمت آن نیز ۱۵ هزار دلار خواهد بود.

وی با بیان این که شرکت بین المللی ماهله مسئولیت طراحی و توسعه موتور این پلتفرم را بر عهده دارد، تصریح می کند: هیوندای پاورتک نیز مسئولیت طراحی گیربکس اتوماتیک این پلتفرم را برعهده خواهد داشت.

مدیر پروژه پلتفرم جدید ایران خودرو خاطرنشان می کند: طبق برنامه صورت گرفته خودروهای تولیدی بر روی این پلتفرم تا ۷۰درصد داخلی سازی شده و ۳۰ درصد محصولات تولیدی نیز به بازارهای خارجی صادر خواهد شد.

تشویق مصرف کنندگان

در اکثر کشورهای دنیا مشوق های دولتی برای استفاده از وسایل نقلیه پاک در نظر گرفته می شود و حتی خود خودروسازان از دولت ها می خواهند که مشوق هایی به این منظور در نظر بگیرند. برای مثال در نروژ که از این نظر در دنیا زبانزد است برای خرید خودروهای هیبریدی مشوق های مالیاتی در نظر گرفته می شود به گونه ای که خرید خودروهای با سوخت فسیلی بسیار گران تر تمام می شود. این کار به نوعی یارانه دادن برای خرید خودروهای برقی و هیبریدی است. این سیاست تاکنون جواب داده است و باعث شده فروش خودروهای تمام الکتریکی، پلاگ-هیبرید و تمام هیبریدی رشد بسیاری داشته باشد. به گونه ای که حدود 50درصد وسایل نقلیه فروخته شده در نروژ از این سه دسته هستند؛ 18درصد مربوط به وسایل نقلیه تمام الکتریکی، 18درصد نمونه های پلاگ-هیبرید و 14درصد نمونه های هیبریدی است.

در سال 2011، بیش از 76درصد خودروهای فروخته شده در نروژ از نوع دیزلی بود. حال این سهم به 25 درصد تقلیل یافته است که تمامی اینها ناشی از آگاهی بخشی دولت در زمینه گازهای خطرناک و سمی NOx بوده است. هدف فعلی و میان مدت نروژ این است که تا سال 2025 فروش هرگونه وسیله نقلیه احتراق داخلی در این کشور ممنوع شود.

بنابراین ضروری است همراستا با گام گذاشتن در مسیر تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کشور، فرهنگ سازی لازم برای استفاده از این خودروها توسط دولت و نهادهای ذی ربط نیز صورت گیرد. علاوه بر این اقدامات و سیاست های تشویقی نیز در این زمینه بسیار حیاتی است.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو در این خصوص می گوید: سهم خودروهای برقی و هیبریدی در جهان به تدریج در حال افزایش است اما فراموش نکنیم برای تولید انبوه این محصولات، زیرساخت هایی باید فراهم شود. به عنوان مثال یارانه هایی برای مصرف کنندگان این محصولات در نظر گرفته شود و بستر سازی برای ایجاد انگیزه در خرید خودروهای برقی و هیبریدی به وجود آید.

سخن آخر

صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور، مسیر پرچالش را طی سال های گذشته طی کرده است و به نظر می رسد با قراردادهای جدید با شرکای خارجی و تمرکز روی تولید با استانداردهای بین المللی و صادرات، قصد دارد جایگاه خود را در کشور و در دنیا تثبیت کند. بنابراین حال که دنیا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی به صورت جدی حرکت کرده است، ماندن در عرصه رقابت در دنیا در صنعت خودروسازی، ایجاب می کند سرمایه گذاری در بخش خودروهای برقی و هیبریدی کاملاً جدی گرفته شود؛ سیاستی که به نظر می رسد خودروسازان به خصوص گروه صنعتی ایران خودرو به دقت آن را دنبال می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی