یکشنبه, 29 بهمن 1396 - 17:41

رئیس سازمان توسعه تجارت در همایش «تامین مالی صادرات» مطرح کرد / ۶ محور تأمین مالی صادرات

فرصت امروز: رئیس سازمان توسعه تجارت در همایش «تامین مالی صادرات» از اختصاص کمک یارانه به سود تسهیلات صادرات خبر داد و گفت: ورود به بازار جهانی برای صادرکنندگان دارای شرایط ویژه ای است و مواردی مانند کیفیت، هزینه تمام شده و قیمت محصول نقش بسیار مهمی دارند.

او با بیان اینکه فاینانس و تأمین منابع مالی پروژه های صادراتی نقش بسیار مهمی در کاهش قیمت محصول دارند، گفت: اگر با سازوکار تأمین مالی برای صادرات آشنایی نداشته باشیم در یکی از محورهای اساسی رقابت که قیمت است دچار مشکل خواهیم شد.

خسروتاج ادامه داد: بانک ها باید کمک کنند و با خدماتی که ارائه می دهند صادرکنندگان را در رقابت با تولیدکنندگان خارجی توانمند سازند و سازمان توسعه تجارت نیز باید به این موضوع بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری فضای خدمات جدیدی را در سازمان فراهم خواهیم کرد که تمرکز بر مدل های مالی برای تأمین فاینانس خواهد بود و تجربیات صادرکنندگان به صورت منظم در سامانه توسعه تجارت قرار داده خواهد شد.

وی افزود: همچنین تیمی برای مشاوره در سازمان آغاز به کار خواهد کرد که بخش مالی را به ویژه برای شرکت های کوچک و متمرکز به صورت جدی مورد توجه قرار خواهد داد.

خسروتاج ادامه داد: در این زمینه کار بیشتری نیاز داریم و بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت صادرات نیز باید کمک کنند که در زمینه مشاوره به شرکت های کوچک و متوسط قدم های بزرگ تری برداشته شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: اولین نکته ای که در تأمین مالی صادرات به نظر می رسد این است که بانک ها تا چه اندازه می توانند کمک کنند و از اعتبار اسنادی تا چه میزان می توان بهره گرفت.

وی با بیان اینکه برای همه صادرکنندگان ضروری است که بدانند کدام بانک ها در کدام کشور می توانند اعتبارات اسنادی باز کنند، گفت: بانک ها نیز باید اطلاع رسانی و شفاف سازی داشته باشند تا صادرکنندگان بدانند در کدام کشور با کدام بانک می توانند همکاری کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ۵۰درصد واردات در چارچوب روابط بانکی انجام شده، بنابراین نشان می دهد که روابط وجود دارد و برای صادرات نیز باید استفاده شود.

وی با اشاره به محور دوم تأمین مالی صادرکنندگان گفت: تولیدکنندگان باید بازار را بشناسند و بدانند که سیاست بازار عرضه کننده است یا خریدار که با توجه به آن می توان سیاست ها و مکانیزم پرداخت را تعیین کرد که این موضوع به ظرفیت های تخصصی بنگاه ها در مذاکره و خریداران بازمی گردد.

وی ادامه داد: بسیاری از صادرکنندگان با منابع خریدار کالا را تولید کرده و به فروش می رسانند که این تجربه برای بسیاری از فعالان اقتصادی می تواند مفید باشد و لازمه آن آشنایی با بازار و قدرت چانه زنی است.

خسروتاج افزود: محور سوم در تأمین منابع این است که در پروژه های صادراتی به سراغ سرمایه گذاران برویم، تولیدکنندگان باید داشته های خود را به سرمایه گذاران معرفی کنند و ارتباط صاحبان پروژه های صادراتی و سرمایه گذاران فراهم شود.

وی تصریح کرد: محور چهارم ظرفیت هایی است که صندوق ضمانت صادرات یا سایر شرکت های بیمه صادراتی می توانند فراهم کنند که باید صادرکنندگان با خدمات صندوق ضمانت صادرات و سایر صندوق های بیمه ای آشنا باشند و از خدمات آنها برای تأمین مالی استفاده کنند.

خسروتاج خاطرنشان کرد: روش پنجم کاهش سود در پروژه های صادراتی است که صاحبان سرمایه می توانند به صورت کارمزدی پروژه را به انجام برسانند و به صورت کارمزدی هزینه بخشی از پروژه را به سایرین واگذار کنند.

وی افزود: محور ششم استفاده از فاینانس خارجی است و در چند وقت گذاشته قراردادهای خط اعتباری با کشورهای مختلف منعقد شده که اگر این منابع به ظرفیت های صادراتی هدایت شود اثر کاهنده در هزینه های پروژه های صادراتی خواهد داشت و باید پروژه هایی تعریف کنیم که ظرفیت های صادراتی در آینده ایجاد کند.

معاون وزیر صمت در پایان با بیان اینکه ابتدای هفته در مجلس یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای حمایت و تشویق صادرات در نظر گرفته شد، گفت: از سال گذشته صادرکنندگانی را که از بانک ها تسهیلات گرفته بودند فراخوان داده و تصمیم گرفتیم بخشی از نرخ سود بانکی را یارانه دهیم که بخشی از این یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مصوبه مجلس نیز کمک یارانه سود بانکی خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی