سه شنبه, 24 بهمن 1396 - 16:17

آخرین خبرها از نفتکش غرق شده سانچی / آیا سانچی قوانین کشتیرانی دنیا را عوض می کند؟

فرصت امروز: یک ماه پیش بود که نفتکش ایرانی سانچی پس از حدود هشت روز سوختن روی آب، به طور کامل در آب های چین غرق شد. از آن زمان در کنار تلاش ها برای به دست آوردن اطلاعات جدید از وضعیت پیکرهای خدمه نفتکش، نگرانی هایی بابت احتمال نشت 1900 تن سوخت نفتکش به درون دریا وجود داشت که این موضوع چینی ها را بر آن داشت حتی سناریوهای نحوه خارج کردن لاشه نفتکش از عمق 115 متری آب را بررسی کنند. با این وجود، نشت سوخت از نفتکش صورت گرفت و آلودگی هایی را در ابعاد مختلف در منطقه برجای گذاشت و چینی ها نیز نتوانستند هیچ کدام از سناریوهای مدنظر خود را برای خارج کردن لاشه سانچی از عمق آب اجرایی کنند.

در همین زمینه، کاپیتان محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش در گفت وگو با تسنیم در خصوص آخرین وضعیت سانچی گفت: بررسی‎های کارشناسان حاضر در محل و همچنین گزارشات دریافتی از روبات کاوشگر نشان می‎دهد میزان آلودگی و نشت سوخت از کشتی سانچی به حداقل میزان خود رسیده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش تصریح کرد: نظرات کارشناسان حاکی از عدم وجود محموله در مخازن بار این کشتی است چراکه احتمالا بخش عمده آن سوخته و مابقی نیز با نشت به دریا به دلیل فرار بودن تبخیر شده است.

بهرامی با بیان اینکه بخش عمده سوخت این کشتی از بین رفته است، ادامه داد: سوخت باقی‎مانده هم در اثر حرارت ناشی از آتش سوزی غلیظ شده و به دلیل دمای بسیار پایین آب در عمق 115 متری، در حال حاضر احتمال نشت آن بسیار ضعیف است.

پیکر سه دریانورد ایرانی صبح چهارشنبه به تهران می رسد

سرکنسول ایران در شانگهای نیز اعلام کرد که پیکرهای سه دریانورد ایرانی (از خدمه نفتکش سانچی) صبح چهارشنبه با پرواز ماهان به تهران می رسند.

همچنین نشست مشترکی با حضور برخی مسئولان ایرانی و چینی در خصوص بررسی آخرین وضعیت نفتکش سانچی در چین برگزار شد. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که در این نشست حضور داشت با اشاره به سفر سه روزه اش به چین گفت: در این مذاکرات درباره نگرانی خانواده هایی که در حادثه سانچی عزیزان خود را از دست داده اند صحبت و توافق شد کمیته مشترکی میان ایران و چین برای تعیین تکلیف نهایی سرنوشت این افراد با توجه به غرق شدن کشتی تشکیل شود.

او ادامه داد: تاکنون از طریق روبات به کشتی غرق شده دسترسی یافته اند، اما نیاز به اعزام غواص است که از نزدیک وضعیت کشتی مشاهده و درباره آن اطمینان حاصل شود که در این خصوص نیز مذاکره مفصلی با فرمانده امداد و نجات چینی صورت گرفت. در عین حال توافق و تأکید شد که با توجه به حرکت روزانه صد ها فروند نفتکش که تعداد زیادی از آنها برای ایران است، استاندارد کشتی ها افزایش یابد.

1.1 درصد اقیانوس پیماهای جهان را داریم

همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که این سازمان ابعاد همه جانبه وقوع سانحه سانچی را بررسی می کند و پس از آن پاسخی شفاف به مردم خواهد داد.

به گزارش ایسنا، محمد راستاد در بیست وپنجمین همایش ارگان های دریایی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بعد از نهایی شدن این گزارش سازمان جهانی دریانوردی نیز از آن استفاده می کند و حتی این حادثه تلخ احتمال دارد که برخی مقررات صنعت کشتیرانی را اصلاح کند.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در حال حاضر کشتیرانی های دنیا درآمد سالانه خود را به حدود 390 میلیارد دلار رساندند که این عدد 5درصد کل حجم تجارت جهانی به حساب می آید.

راستاد با اشاره به توانایی بالای ایران برای نقش آفرینی در این عرصه گفت: ما در حال حاضر 229 فروند کشتی اقیانوس پیما داریم که 1.1 درصد کل آمار جهانی به حساب می آید و ایران را در این آمار در رتبه بیستم قرار داده است. البته ما در حوزه کانتینری عملکردمان با دنیا فاصله بیشتری دارد و در شرایطی که سالانه 145 میلیون TEU کانتینر در دنیا جابه جا می شود سهم بنادر ما تنها 3میلیون آن است. در حوزه نیروی انسانی نیز ما نیاز به پرورش نیروهای قدرتمند خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رتبه 62 ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی، اظهار کرد: این در حالی است که ما در منطقه دو کشور داریم که رتبه های آنها در این شاخص 17 و 25 است، از این رو نیاز جدی به آن خواهد داشت که ایران نقش خود در این عرصه بهبود بخشد. در شاخص حمل و نقل جهانی نیز ما رتبه 57 و در شاخص کیفیت بنادر نیز رتبه 71 را داریم درحالی که باز هم کشورهای منطقه جایگاه بسیار مطلوبی در این زمینه دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی