چهارشنبه, 22 شهریور 1396 - 08:11

اولویت های توسعه دریامحور ایران به روایت عباس آخوندی / ریل ها به ساحل می رسند

تشکیل معاونت ریلی در سازمان بنادر با هدف افزایش سهم ریل در بنادر به ۴۵درصد، تلاش برای ارتقای قدرت رقابت پذیری ایران در سطح منطقه و جهان، رسیدن قطار به تمام بنادر کشور، بهره برداری از ظرفیت دریایی ایران از سوی سازمان بنادر، نقش  آفرینی دریا در توسعه تجارت و . . . اینها از جمله اولویت های اقتصاد دریامحور ایران است که عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی اعلام کرد و از مدیریت جدید سازمان بنادر و دریانوردی خواست تا با هدف افزایش سهم ریل در بنادر به تاسیس معاونت ریلی در درون سازمان بنادر اقدام کنند.

به گزارش «فرصت امروز»، امروزه تنوع دامنه فعالیت های دریایی بالغ بر 100 رشته شده و حجم اقتصاد دریامحور سالانه بیش از هزار میلیارد دلار گزارش شده است، اما سهم ایران در این زمینه همواره در سال های اخیر کمتر از یک درصد این رقم بوده است؛ این در حالی است که ایران به لحاظ برخورداری از دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دسترسی به آب های آزاد و دارا بودن بیش از 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل، کشوری بهره مند از نعمت دریا با سابقه تاریخی بوده است؛ از همین رو، تغییر جدی در نگرش به مفاهیم توسعه دریایی از جمله اولویت هایی بوده که عباس آخوندی از ابتدای حضور در وزارت راه و شهرسازی همواره بر آن تاکید داشته و مراسم روز جهانی دریانوردی مجالی بود تا او گریز دوباره ای به بحث توسعه دریامحور بزند و با توجه به تغییر مدیریتی که در سازمان بنادر به دستور او اتفاق افتاده، از مدیریت جدید این مجموعه بخواهد تا با تاسیس معاونت ریلی در سازمان بنادر به هدف افزایش سهم ریل در بنادر از 14درصد به ۴۵درصد دست یابند.

عباس آخوندی روز گذشته در مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع نمایندگان مجلس، دریانوردان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «با توجه به دوره جدید در سازمان بنادر چند نکته مهم و کلیدی را مطرح می کنم؛ موضوع اول، قدرت رقابت پذیری بنادر ایران با جهان است. ما در ایران آبراهه نداریم آنچه داریم دریا است و بنابراین موضوع دریا در محیط جهانی صورت می گیرد و لذا باید قدرت رقابت پذیری ایران را در سطح منطقه و جهان بالا ببریم.»

او موضوع دیگر را ارتباط سازمان بنادر با شهربندرها دانست و گفت: «تقریبا تمام کسانی که درباره دریا صحبت می کنند سوال شان این است که آیا ایران از ظرفیت های خود در دریا استفاده می کند یا خیر؟ ظرفیت های ما فقط حمل و نقل بار نیست بلکه ظرفیت های مسافری، توریستی، گردشگری و ورزشی را هم شامل می شود. این در حالی است که نحوه شکل گیری سازمان بنادر به شکلی بوده که این سازمان همواره به سمت تمرکز در حوزه تخلیه و بارگیری کالا و بار رفته است و فرهنگ سازمانی سازمان بنادر نسبت به توسعه امر دریا خود را کمتر متعهد دانسته است.»

بهره برداری از ظرفیت دریایی ایران توسط سازمان بنادر

وزیر راه و شهرسازی گفت: «به هیأت عامل جدید تاکید دارم که ظرفیت دریایی ایران را مورد بهره برداری جدی قرار دهد و تحقیق کند که چگونه رابطه شهربندر با سازمان را ایجاد کند. این مهم به عنوان مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر اهمیت زیادی دارد.»

او ادامه داد: «وقتی وارد بنادر شمالی می شویم در نگاه اول متوجه این موضوع می شویم که ما نیاز به بازنگری در ماموریت ها داریم. چراکه ظرفیت ما بیشتر از میزان حمل و نقل دریایی است و در نهایت باید به این نقطه برسیم که چگونه از مازاد ظرفیت برای فعالیت های جانبی استفاده کنیم. همین موضوع را در جنوب نیز داریم؛ وقتی وارد دریای عمان می شویم این دریا یک محل بکر با هزاران ظرفیت است، اما در نهایت نتوانسته ایم از ظرفیت این دریا و مجموعه سواحل آن در عرصه زندگی مردم استفاده کنیم و دریا را محدود به تجارت بار و کالا کرده ایم.»

آخوندی همچنین گفت: «اکنون سهم دریا در نظام آموزشی و کتب درسی کمتر از 8دهم درصد است به همین دلیل از سازمان بنادر و هیأت عامل جدید توقع دارم که با برنامه ریزی در پی استفاده از ظرفیت های دریا و ایجاد رابطه سازمان با محیط اجتماعی و شهربندرها باشند.»

وزیر راه و شهرسازی بندر شهید رجایی را مورد مثال قرار داد و گفت: «از روزی که برای توسعه بندر رجایی در دهه ۵۰ برنامه ریزی شده است، کاملا مشخص است که موضوع عمرانی بوده است. همزمان با توسعه بندر شهید رجایی سایر بنادر جنوب از بین رفته، اکنون بندر لنگه، پیاپ و میناب افول کرده و مشخص است که هنگام تصمیم گیری برای توسعه بندر شهید رجایی به شبکه بندری توجه نشده است.»

آخوندی به ضرورت رشد کیفی شهرهای بندری اشاره کرد و گفت: «اکنون جمعیت بندرعباس به ۵۵ هزار نفر رسیده، اما ۴۰درصد این جمعیت حاشیه نشین هستند، بنابراین مهم است که اگر کانون توسعه ای ایجاد می کنیم فقط از منظر کالا و تجارت نباشد و به کیفیت زندگی ساکنان آن نیز توجه کنیم.»

وی همچنین حمل ونقل ترکیبی و موقعیت ترانزیتی را به عنوان سومین برنامه کاری هیأت عامل جدید سازمان بنادر مورد اشاره قرار داد و گفت: «برای عملیاتی کردن این مهم باید یک شبکه ریلی گسترده در بنادر کشور داشته باشیم.»

او با طرح این سوال که اکنون چقدر ریل در سازمان درونی بنادر نفوذ کرده، گفت: «این نکته بسیار مهم است که باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند و ریل به تمام سکوهای پهلوگیری برسد و امکان تخلیه و بارگیری از ریل به کشتی و کشتی به ریل به صورت مستقیم وجود داشته باشد در این صورت توانسته ایم مفهوم ترانزیت را عملیاتی کنیم.»

آخوندی ادامه داد: «خواسته من از هیأت عامل این است که در نخستین فرصت معاونت ریلی را در درون سازمان بنادر تشکیل دهد و ما بتوانیم مرکز کنترل ریلی سازمان بنادر را در دادوستد و همکاری با مرکز ریلی راه آهن داشته باشیم.»

ارتباط با نویسنده: ivankaramazof@yahoo.com

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز