چهارشنبه, 17 شهریور 1395 - 10:10

بررسی مشکلات تولیدکنندگان نساجی و پوشاک داخلی / کیفیت تنها راه نجات

بیست و دومین نمایشگاه نساجی و پوشاک که با حضور تولیدکننده های ایرانی و خارجی در هفته جاری کلیدخورده بود، روز گذشته به کار خود پایان داد؛ نمایشگاهی که تولید کنندگان داخلی با تغییرات و طراحی هایی متفاوت از سال های گذشته سعی داشتند توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند.

کیفیت تنها راه نجات

شاید غرفه های ایرانی ظاهری آراسته و شکیل داشتند، اما استقبالی که از محصولات ترک در غرفه هایی کوچک و معمولی می شد، بیشتر بودکه این مسئله شاید نشانه ای از توجه مصرف کننده ایرانی به کالای خارجی باشد؛ موضوعی که همیشه مورد انتقاد تولید کنندگان داخلی بوده، باز هم در این نمایشگاه پررنگ بود. و حالا این سوال مطرح می شود که مشکل تولید محصولات نساجی و پوشاک ایرانی چیست و دلیل عدم اعتماد مشتری داخلی از کجا نشات می گیرد؟

سعید انغوزه ای، مدیر بازرگانی شرکت یزدباف (تولیدکننده پارچه و کالای خواب) در گفت وگو با «فرصت امروز» درباره مشکلات صنعت نساجی می گوید: مهم ترین مشکل فعلی این صنعت قاچاق و واردات کالای خارجی است. طی یک ماه اخیر مبارزه خوبی با محصولات قاچاق در کشور انجام شد و توانست تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. انغوزه ای درباره علاقه تولیدکنندگان داخلی به خرید محصولات نساجی داخلی می گوید: اگر کیفیت محصول تولید کارخانه های داخلی همانند تولیدات روز دنیا باشد خریداران برای خرید این کالاها مشتاق می شوند. ما به عنوان تولیدکننده داخلی تلاش کردیم با تبلیغ محصولات خود و آشنا کردن مصرف کننده و جلب نظر آنها و همچنین ارائه محصول با کیفیت بتوانیم تولید خود را با قیمت مناسب به مصرف کننده ارائه دهیم.

فعالیت برندهای تقلبی خارجی بیشتر از تولیدکننده داخلی

سعید پورنعمان، مدیرعامل برند رونی (تولیدکننده پوشاک آقایان) هم معتقد است فرهنگ حاکم بر جامعه به گونه ای است که مصرف کنندگان به راحتی کالاهای خارجی را می خرند. به نظر می رسد که در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی عمومی در جامعه هستیم.

پورنعمان می گوید: از نظر من برند ایرانی به مرور زمان جای خود را در میان مشتریان باز می کند، اما نیازمند زمان است. متاسفانه در برخی فروشگاه ها تولیدات ما را به اسم پوشاک خارجی در اختیار مشتری می گذارند که به نظرم این نشان دهنده کیفیت و ظاهر مناسب تولید داخلی است. البته جلوگیری از ورود کالای قاچاق نیز باعث خواهد شد مشتری با برندهای ایرانی بیشترآشنا شود.

عدم حمایت های لازم از تولیدکنندگان داخلی دغدغه دیگر پور نعمان است. او می گوید: حمایت معنوی از تولید کنندگان داخلی موجب پشت گرمی و قدرت گرفتن آنها خواهد شد. به عنوان مثال در مراکز خرید بزرگ بهترین پلاک مجموعه به برندهای خارجی و با قیمتی مناسب اجاره داده می شود در حالی که به یک برند ایرانی در نقطه ای نه چندان مطلوب با قیمتی گزاف پلاکی از این مرکز خرید اجاره داده می شود.

مصرف کننده داخلی کارشناس است

شهاب سرشت، طراح برند چرو (پوشاك بانوان) دیگر تولیدكننده حاضر در نمایشگاه بود كه نظری متفاوت دراین باره دارد، او معتقد است که مصرف كنندگان در سال های اخیر بسیار باهوش عمل کرده و میزان کیفیت پوشاک را درک می کنند و می گوید این روزها برندهای خوب ایرانی که به کیفیت تولیدات شان اهمیت می دهند به سرعت از سوی مشتری ها شناخته می شوند.

او ادامه می دهد: بازار پوشاک رقابتی است و شرایط با چند سال قبل بسیار متفاوت است. از نظر من مشتری فعلی بازار شناخت خوبی نسبت به محصول با كیفیت دارد و به همین دلیل رقابت بین تولیدکننده بیش از قبل شده و تولیدکننده ای موفق است که همراه تکنولوژی و مدل های روز حرکت کند.

به گفته او، به دلیل واردات جنس چینی و پایین بودن قیمت پوشاک در این کشور برخی مصرف کنندگان ترجیح می دهند جنسی ارزان قیمت خرید کنند، در صورتی که تولید ایرانی به دلیل کیفیت خوب، قیمت بالاتری نسبت به محصول چینی دارد.

سرشت درباره حمایت های دولتی می گوید: از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت حمایت هایی مبنی بر خرید تولید داخل صورت می گیرد، اما متاسفانه حمایت از تولید پوشاک داخلی تنها در حد حرف و کلام است و متاسفانه تولید کننده داخلی درعمل و جلب اعتماد مشتری داخلی باید به تنهایی خود را معرفی کند. به گفته این تولیدکننده داخلی، صنعت پوشاک در سایر کشورها مثل هند، ترکیه، مالزی و. . . پیشرفت چشمگیری داشته واگر ایران از این بازار عقب بماند، در آینده ضرر زیادی را متحمل خواهد شد.

ارتباط با نویسنده : [email protected]

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز