سه شنبه, 18 خرداد 1395 - 09:35

چنگ زدن فولکس واگن به رتبه نخست فروش در اروپا

به گزارش کارشناسان صنعت در شرکت JATO Dynamics، با وجود رسوایی انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمبود یک SUV سایز کوچک در میان خودروهای تولیدی فولکس واگن، این شرکت رتبه نخست خود را در جدول پرفروش‌ترین خودروسازان در بازار اروپا در یک سوم ابتدایی سال 2016 حفظ کرده است.

چنگ زدن فولکس واگن به رتبه نخست فروش در اروپا

اگرچه در ابتدای سال 2016 اضطرابی دو چندان در خصوص گستردگی ضعف اقتصادی در زمینه خودرو برای اواخر سال بر فضای بازار حاکم بود، پنج بازار بزرگ اروپا شامل آلمان، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با فروش 3.85 میلیون خودرو در مجموع افزایش 8.5 درصدی در فروش را رقم زدند. با این وجود، فلیپه مونز، تحلیلگر دنیای خودرو در  JATO Dynamics، هشدار می‌دهد که این رشد ادامه‌دار نخواهد بود: ‌«‌در حالی که آلمان، فرانسه و بریتانیا به سقف میزان فروش خود رسیده‌اند، بازارهای ایتالیا و اسپانیا کماکان جای رشد دارند.»‌

آیا فولکس واگن می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند؟

فولکس واگن ادامه احاطه کلی خود بر بازار را مرهون محبوبیت دو مدل Golf و Polo است اما کمبود یک SUV سایز کوچک‌تر از مدل Tiguan در حال ضربه زدن به سهم آنها از فروش بوده و در عین حال، روی فروش سایر برند‌های گروه فولکس واگن نیز اثر منفی گذاشته است.

مونز ادامه می‌دهد: گروه فولکس‌واگن صدرنشینی جدول فروش را حفظ کرده است، اما نرخ رشد آن حدود نیمی از آن چیزی است که برای کل بازار اتفاق افتاده است. بنابراین اشکال نه از بازار بلکه از خود خودروساز است که هم‌اکنون موجب تهدید رتبه این شرکت در داشتن بیشترین سهم فروش بازار شده است. اصلی‌ترین دلیل برای این مسئله، برند فولکس واگن است که رشدی نداشت و 49 درصد از سهم فروش گروه را ثبت کرد.

در سوی دیگر اما آئودی، پورشه و اسکودا به تعادل نتیجه کلی گروه کمک کردند. ظرفیت گروه ولکس‌واگن از نظر دسته خودروهای تولیدی با صنعت هم‌تراز نیست. SUVها تنها 14درصد از کل تولید آن را تشکیل می‌دهند و فروش آنها نیز 6 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که این خودروها حدود 25 درصد از کل فروش پنج بازار بزرگ اروپا را تشکیل می‌دهند و ظرفیت تولید آنها تا 24 درصد افزایش داشته است. در شرایط مشابه طی بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2015، فروش خودروهای اتاق کوچک گروه، تنها 1.4 درصد رشد داشته است.

کدام دسته از خودروها در حال حاضر بازار موفقی دارند؟

برای شرکت‌هایی مانند رنو کهSUVهای سایز کوچک به بازار عرضه می‌کنند، شرایط بسیار مطلوب است: مدل Captur با پیشی گرفتن از نیسان قشقایی به پرفروش‌ترین SUV در ماه آوریل مبدل شد. همچنین از 20 خودروd برتر جدول فروش، 11 خودرو SUV‌هایی بودند که از برند و طیف قیمت‌های مختلف تشکیل می‌شدند و از فیات 500X تا مرسدس بنز GLC را در بر می‌گرفتند.

یکی از شرکت‌هایی که اکثر مواقع تصمیمات درستی ندارد، اما به نظر می‌آید این بار تیر خود را به هدف زده باشد، فیات-کرایسلر است. SUVها بازاری کاملاً در حال رشد در FCA دارند. تا سال پیش آنها فقط 14 درصد از سهم فروش این شرکت را داشتند درحالی‌که طبق آمار JATO در چهار ماهه اول سال 2016 مدل‌های Jeep و فیات 500X 20. 5 درصد از فروش را داشتند که بیانگر رشد فوق‌العاده 67درصدی از نظر ظرفیت فروش است.

برای نخستین بار در تاریخ فروش خودرو در اروپا، SUV‌ها با پشت سر گذاشتن دسته‌های خودرویی سنتی، فروش 3.2 میلیون دستگاه و افزایش 24درصدی در فروش در سال 2015 برترین آمار را بر جای گذاشتند که در این میان SUV‌های سایز کوچک بودند که بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشتند. در حالی که نرخ رشد رو به کاهش خواهد رفت، نشانی از کم شدن محبوبیت این نوع از  SUVها یافت نمی‌شود: درصد SUVهای فروخته شده در اروپا در مقایسه با کل خودروهای فروخته شده از 6 درصد در سال 2005 به 23 درصد در سال 2015 رسیده است و طبق تحلیل‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2020 به 27 درصد برسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی