یکشنبه, 30 آبان 1395 - 09:00

نقش مشتری، مدیر و کارکنان در توسعه محصولات نوآور

امروزه شرایط عدم اطمینان بر کل صنایع حاکم است. تغییرات اقتصادی همچون تغییر قیمت کالاهای اساسی، تغییر قیمت سهام، تغییر نرخ ارز، تغییر نرخ بهره از جمله مواردی هستند که سازمان های امروزی به طور مستمربا آن روبه رو هستند. در این شرایط نوآوری در محصولات، یکی از راههای کاهش این ریسک ها در کسب و کار است.

نوآوری به زبان ساده معرفی یک محصول یا خدمت است که از لحاظ خصوصیات یا کاربردهای آگاهانه اش، جدید یا همراه بهبود قابل توجه باشد. این بهبودها می تواند درمشخصات فنی، اجزای تشکیل دهنده، راحتی کاربری آن یا دیگر خصوصیات کارکردی باشد.

سازمان ها با تکیه بر نوآوری و تقویت و ترویج نوآوری و فعالیت های نوآورانه در درون خود می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. چند عامل در اهمیت روز افزون نوآوری، بیشترین نقش را دارند: تغییرات سریع تکنولوژی در صنایع مختلف و در نتیجه کوتاه شدن دوره عمر محصولات، نیاز و خواسته های جدید مشتریان و فشرده شدن رقابت.

در میان این عوامل، درک نیاز و خواسته های مشتری یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یا شکست محصولات نوآور می باشد. تجربه نشان داده است نوآوری هایی که از بررسی بازار شروع نشده است، راه سختی برای ایجاد موفقیت داشته اند و در بیشتر مواقع با شکست مواجه شده اند.

در واقع، بررسی بازار و نیازهای مشتریان می بایست یکی از مهم ترین مراحل فرایند نوآوری در سازمان ها باشد. از طرف دیگر، هماهنگی میان فرایند نوآوری و سایر عوامل تأثیرگذار بر نوآوری بسیار مهم و ضروری است. لذا ایجاد یک نوآوری در محصول دارای مزیت رقابتی در بازار، به ایجاد توازن صحیح میان سه عنصر فرایند نوآوری محصول، رهبری مؤثر مدیریت ارشد و یک محیط کاری خلاق، نیاز دارد. به میزانی که این توازن میان این عوامل وجود داشته باشد، احتمال به ثمر نشستن یک نوآوری بیشتر می گردد.

نقش مدیریت نیز در ایجاد و استمرار نوآوری بسیار کلیدی است. مدیران خلاق و جامع نگر، شرایط را در سازمان به گونه ای رقم می زنند که خروجی حاصل از آن باعث رشد و توسعه کسب وکار، رضایت مشتریان و کارکنان و افزایش سودآوری شود. این مدیریت سازمان است که با ایجاد ساختاری مناسب، فرایندهای نوآوری را در سازمان شکل داده و به سمت تحقق اهداف هدایت نموده و محیط کاری مناسب را برای پشتیبانی از نوآوری در محصولات سازمان را شکل می دهد.

بنابراین نوآوری محصولی نیازمند نگاه از بازار به درون، حمایت مدیریت ارشد، ایجاد ساختار مناسب و پرورش کارکنان خلاق می باشد و با جمع شدن این عوامل با هم می توان امیدوار بود که می توان محصول نوآور به بازار ارائه کرد.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره


کانال تگرام روزنامه فرصت امروز


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

روزنامه صبح فردا را ، امشب بخوانید

  • بیش از 700 شماره روزنامه (PDF) را دانلود کنید
  • اطلاعات کسب و کار خود را در نیازمندی های نما به ثبت برسانید
  • در خبرنامه روزنامه فرصت امروز عضو شوید
مشترک آنلاین روزنامه شوید >