شنبه, 13 آذر 1395 - 16:11

ضرورت توسعه فرهنگ بیمه در کشور

نقش صنعت بیمه به عنوان یک نهاد سرمایه گذار در رشد اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست و پیشرفت این صنعت در هر سرزمینی منجر به حفظ ثروت ملی و تشکیل پس اندازهای بزرگ می شود.

بین گسترش بیمه و درجه اقتصادی هر مملکتی رابطه مستقیمی وجود دارد و یکی از شاخص های توسعه، ضریب نفوذ بیمه در آن کشور است که این ضریب در میهن ما بسیار پایین و با متوسط جهانی فاصله زیادی دارد.

اما چرا صنعت بیمه در ایران ما هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و چه موانعی بر سر راه مدیران، مجریان و متولیان این صنعت وجود دارد؟ فرهنگ سازی چه نقشی ایفا می کند؟ آیا می توان ضعف در فرهنگ بیمه را دلیل اصلی پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور دانست؟

فرهنگ هر جامعه نحوه رفتار، طرز تفکر، اعتقادات، اخلاقیات و عادات مردم آن است و طرز رفتار آدم ها در مواجهه با خطر جزئی از زندگی آنها است. یقینا یکی از اصلی ترین عوامل توسعه نیافتگی صنعت بیمه، آشنا نبودن مردم با محصولات مختلف بیمه ای و کافی نبودن آگاهی آنها در مورد خدمات متنوع آن است. از آنجا که خدمات بیمه عینی و قابل لمس نیست آشناسازی مردم با انواع خدمات نیازمند ارائه اطلاعات تفصیلی است.

حال برای آشنایی بیشتر مردم با بیمه وخدمات آن بهتراست با آمار و ارقام حوادث و خسارت ها و علل پدید آمدن آن آشنا شوند، چراکه وقتی در ذهن آنها ترسی از وقایع ناخوشایند وجود نداشته باشد، ضرورتی هم برای مقابله با این خطرات نمی بینند.

هر یک از افراد جامعه شاید بارها به نمایندگی بیمه برای خرید بیمه شخص ثالث یا بدنه خودرو خود مراجعه کنند چراکه خطرات ناشی از تصادفات برای آنها ملموس است، ولی با دیگر محصولات متنوع بیمه ای آشنا نمی شوند. بسیاری از مردم از مزایای خدمات متنوع بیمه مطلع نیستند و این وظیفه بیمه گران است که آنها را از خطراتی که تهدیدشان می کند مطلع سازند. 

نقش صنعت بیمه تنها به از بین بردن یا کاهش خطر در بین عموم افراد جامعه محدود نمی شود، بلکه به عنوان یک نهاد موثر می تواند در زمینه افزایش سرمایه و تقویت تولید در کشور نیز کمک کند. بنابراین با گسترش فرهنگ بیمه در بین مردم ما بازار بیمه نیز گسترش یافته و صنعت بیمه قادر خواهد بود نقش فعال تری داشته باشد. 

مردم باید به این باور برسند که بیمه هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری است و زمانی در این حوزه به موفقیت می رسیم که همه اعضای جامعه معتقد باشند که شرکت های بیمه خطر خریداری می کنند و امنیت می فروشند.  یکی از راهکارهای شایسته آشنا کردن و آموزش این فرهنگ از سنین کم با خطر و پیشگیری از وقوع آن و انواع خدمات بیمه ای است، چرا که نهادینه سازی فرهنگ بیمه از دوران کودکی باعث توسعه فرهنگ بیمه در میان و بلند مدت می شود. 

برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی گسترده نیازمند احساس مسئولیت دسته جمعی هستیم تا به افزایش ضریب نفوذ انواع بیمه ها، اعم از اشخاص، اموال و مسئولیت دست یابیم و این باور را به مردم بدهیم که بیمه برای ایجاد آرامش در زندگی و اطمینان بخشی در آینده شان است.

ارتباط با نویسنده: elh.asgari@gmail.com

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073308-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز