یکشنبه, 14 آذر 1395 - 16:00

گفت و گو با مهندس مجید صفدری، مدیر عامل بیمه «ما» / سهم 2 درصدی صنعت بیمه در اقتصاد زیبنده نیست

شركت بیمه «ما» از تیر ماه سال 1390فعالیت خود را در انواع بیمه های اموال، اشخاص و مسئولیت شروع کرده و تا كنون توانسته است به همت نیروی انسانی كارآمد و بهره گیری از كارشناسان متخصص خود در صنعت بیمه به جایگاه خوبی در میان شركت های بیمه دست یابد. این شرکت بیش از40 شعبه و 1000 نماینده در سراسر كشوردارد و در شش ماهه اول سال 95 با توجه به گزارش بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مقام چهارم رشد فروش بیمه نامه ها قرار گرفته است.

متن زیرحاصل گفت وگوی روزنامه «فرصت امروز» با مجید صفدری، مدیرعامل شرکت بیمه «ما» است که در ادامه می خوانید.

وضعیت کسب وکار در صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می کنید؟

صنعت بیمه با حدود 800 سال قدمت از کشور انگلستان، حدود 80سال پیش وارد کشور ایران شده است. در تمام دنیا این صنعت یکی ازحلقه های توسعه یافتگی کشور ها محسوب می شود و برای بررسی پیشرفت و توسعه یافته بودن هرکشور به صنعت بیمه آن نگاه می کنند.

ضریب نفوذ بیمه یکی از شاخص های بسیار مهم و اثرگذار دراین صنعت است، این ضریب در کشور 1.9درصد است و در سند چشم انداز 20 ساله نظام، صنعت بیمه ایران تا سال 1404، باید سود آور، اقتصادی و دارای ظرفیت های مناسب جهت ارائه خدمات به صنعت گر، تولید کننده وآحاد مختلف جامعه و بخش کشاورزی باشد، همچنین باید تا این سال کشور ایران در منطقه منا (خاورمیانه و بخشی از آفریقا) رتبه اول را داشته و دارای ضریب نفوذ 7.5درصدی باشد. حال ضریب نفوذ حدود 1.9درصدی و فاصله آن تا 7.5درصد که در سند چشم اندازآمده، وضعیت کسب وکار را در این صنعت نشان می دهد.

در مقایسه با کشورهای دیگرصنعت بیمه ایران سهم کمی دارد، برای کشوری مانند ایران که دارای منابع غنی نفت، گاز، پتروشیمی، میعانات گازی، دریای عمان، دریای خزر و همچنین جمعیت جوان و انواع منابع زیرزمینی و شاهراه منطقه است، سهم 2 درصدی صنعت بیمه در اقتصاد زیبنده نیست.

دلیل کم بودن ضریب نفوذ بیمه و فاصله زیاد آن با سند چشم انداز 20ساله نظام می تواند مدل کار بیمه گری باشد. بیمه گری که خدماتی است، چند مشخصه دارد.

نخستین مشخصه آن، ناملموس بودن و عینیت نداشتن آن است، به این معنی که خدمات بیمه گری وجود خارجی ندارد. در فروش بیمه نامه، یک برگ کاغذ مبادله می شود. این خدمات با اما و اگرهایی در آینده مواجه است که هنوز به وقوع نپیوسته. تفاوت زیادی بین فروش بیمه نامه با فروش سایر اقلام وجود دارد.

دومین مشخصه خدمات بیمه گری، پیچیده بودن آن است. فروش بیمه نامه کاری سخت است و تنوع زیاد بیمه نامه ها از جمله خودرو، مسئولیت، باربری، آتش سوزی و غیره باعث می شود که فروش هرکدام تخصص خاصی لازم داشته باشد.

سومین مشخصه این است که خدمات بیمه گری قابل ذخیره کردن نیست. بسیاری از تجهیزات، امکانات و تولیدات را می توان ذخیره کرد، اما خدمات بیمه ای این چنین نیست.

چهارمین مشخصه، وابستگی تمام اجزای آن در این صنعت است. در یک شرکت بیمه خوب باید مجموعه مدیران وپرسنل مانند یک حلقه به هم پیوسته وخوب باشند و اگرمجموعه خوب کارکند، شرکت بیمه موفق بوده ورضایت مندی ایجاد می شود.

اگر صنعت بیمه رشد خوبی نداشته، شاید به این دلیل است که برندسازی انجام نشده و نتوانستیم به مردم آموزش دهیم که بیمه یک کالای لوکس نیست بلکه کالایی ضروری است. برای اینکه فضای کسب وکار بیمه رشد کند و ارتقا یابد، شرکت های بیمه باید براساس علم روز بازاریابی فعالیت کنند، اطلاع رسانی خوبی داشته باشند تا صنعت بیمه کشور شکوفا شود و برای مردم اطمینان و اعتماد ایجاد و ترغیب به خرید بیمه نامه انجام شود.

بیمه «ما» برای فرهنگ سازی در صنعت بیمه چه اقداماتی انجام داده است؟

برای گسترش فرهنگ بیمه، ایده جدیدی تحت عنوان بیمه نامه مسئولیت پلنگ ایرانی ابداع و راه اندازی کردیم، به دلیل اینکه برخی از مردم اکوسیستم پلنگ را از بین می برند و شکار بی رویه و دست درازی کردن به زیستگاه پلنگ باعث می شود که پلنگ به روستاهای کشور حمله کند. بر این اساس درجلسه ای با سازمان محیط زیست بیمه نامه ای برای جبران خسارت روستاییان از حمله پلنگ و حفاظت نژاد پلنگ ایرانی و همچنین گسترش فرهنگ بیمه طراحی شد.

بعد از طراحی این بیمه نامه، شرکت بیمه «ما» در شهر بوشهردرمنطقه دشتستان و برازجان در مرداد ماه سال 95 خسارت روستاییان از حمله پلنگ را پرداخت کرد. با طراحی این بیمه نامه علاوه بر کاهش 70درصد مرگ ومیر پلنگ توانستیم فرهنگ بیمه را در روستاهای کشور ایجاد کنیم. بسیاری از روستاییان کشورمتوجه شدند که بیمه فقط بیمه خودرو نیست و اموال روستاییان عزیز را حفظ خواهیم کرد.

در راستای اجرای این طرح بیمه ای، در روز جهانی محیط زیست، آقای «گری لویز»، نماینده سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران از شرکت بیمه «ما» تقدیر کرد، چراکه این کار تا به حال در دنیا انجام نشده بود و این اقدام به نام کشور ثبت جهانی شده است و افتخاری برای مردم عزیز کشورمان می باشد.

بیمه «ما» برای رقابت در بازار صنعت بیمه چه برنامه هایی دارد؟

برای رقابت در بازار صنعت بیمه، شرکت بیمه «ما» سه نوع بازاریابی را در دستور کار دارد، بازاریابی داخلی، تعاملی و رابطه مندی.

در بخش بازاریابی داخلی، توجه به مشتریان داخلی یعنی پرسنل هستند، به همین دلیل انواع خدمات رفاهی برای آنها فراهم شده است، اگر پرسنل شرکت راضی باشند، به مشتریان شرکت خدمات خوب ارائه می دهند. 

نبودن عوامل نا  رضایتی دلیل بر وجود رضایت نیست؛ در شرکت سهامی بیمه «ما» به دنبال کاهش سه هزینه روانی، زمانی و انرژی هستیم. شریک تجاری شرکت بیمه «ما»، بانک ملت وصندوق بازنشستگی وزارت نفت است، بنابراین مشتری با خیال آسوده تری بیمه نامه می خرد و مطمئن است به موقع خسارت خود را دریافت می کند و IT این شرکت بسیار توانمند و پرقدرت است.

گفتنی است در این راستا هزینه های انرژی را پایین آوردیم؛ واحد خسارت سیار این شرکت در کل کشور راه اندازی شده و حدود 150 «میز بیمه» در نقاط مختلف کشورفعال است و در دسترس مشتری بودن سرلوحه کارمان بوده و لذا در یک سال گذشته تعداد 11 شعبه جدید احداث و راه اندازی کرده ایم. 

شرکت بیمه «ما» تلفیقی از نیروی کارجوان و با تجربه است؛ از افراد با تجربه در اتاق فکر استفاده می کنیم و از جوانان در کارهای اجرایی. پس این انرژی در شرکت بیمه «ما» توزیع شده است و نتیجه این می شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل در شرایط رکود اقتصادی، 60درصد رشد فروش، 22درصد رشد تعداد بیمه نامه داشته ایم.

از طرفی این شرکت دارای سطح یک توانگری مالی است که به انتخاب و تایید بیمه مرکزی است و همچنین در بیمه «ما» هیچ گونه زیان انباشت مالی وجود ندارد و دارای ذخایر فنی بسیار مطلوب و شایسته ای هستیم و سهام شرکت در بورس وضعیت خوب و شفافی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073308-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز