چهارشنبه, 27 بهمن 1395 - 09:20

رنو به دنبال ایجاد مرکز طراحی در ایران

ضعف در طراحی خودرو، بزرگ ترین چالش بر سر راه خودروسازان ایرانی است؛ ضعفی که با وجود اعم برنامه های مختلف و اختصاص بودجه های متفاوت هنوز برطرف نشده و صنعت خودروسازی ایران نتوانسته از این چالش گذر کند.

نبود توان طراحی در خودروسازان داخلی موجب شده آنها بیشتر از آنکه خودروساز باشند، صرفا تولیدکننده خودرو باشند. اما طی چند سال اخیر مدیران جدید صنعت خودرو تلاش کرده اند نگاهی جدی به حل این مسئله داشته باشند ولی موضوع اینجاست که برای برطرف کردن این ضعف و به عبارت بهتر خودروساز شدن، نیاز به انتقال دانش و تکنولوژی از سوی شرکای خارجی صنعت خودروی ایران است.

گرچه حدود 10 سال پیش، زمانی که اوج حضور رنو و پژو در ایران بود، بخشی از فعالان صنعت خودروی ایران تلاش کردند با مشارکت یک شرکت طراح خودروی ایتالیایی، دانش طراحی خودرو را در کشور بومی کنند اما دخالت های دولت وقت و تحریم ها همه این معادلات را بهم ریخت.

اکنون اما مدیران صنعت خودروی ایران نیز از این ضعف خسته شده و اعلام کردند که می خواهند خودروساز باشند و نه تولیدکننده. در همین راستا مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در چهارمین همایش بین المللی خودرو اعلام کرد که این شرکت به زودی با یک کنسرسیوم طراحی ایتالیایی، قرارداد همکاری برای طراحی پلتفرم ملی امضا خواهد کرد.

در این سوی داستان هم گروه خودروسازی رنو که فعالیت خود را در قالب جوینت ونچری مشترک با ایدرو در ایران آغاز کرده، به دنبال ایجاد مرکز طراحی در ایران است.

لورنس وَن دِن اَكر، قائم مقام ارشد رنو در سفر به تهران، در جمع خبرنگاران گفت: از ما پرسیده می شود که رنو در ایران مرکز طراحی راه اندازی خواهد کرد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگویم که رنو در حال بررسی شرایط برای این کار است اما هنوز برای پاسخ مثبت دادن زود است.

همزمان با اوج گیری اتفاقات خودرویی، لورنس وَن دِن اَكر، قائم مقام ارشد طراحی رنو نیز به همراه تیم خود به تهران آمد. هدف از این سفر آشنایی بیشتر با ذائقه ایرانی و نیازهای بازار ایران عنوان شده است.

ون دن اكر درباره انگیزه سفر خود در جمع خبرنگاران گفت: از من درباره ایجاد مركز طراحی در ایران پرسیدند. یكی از دلایل سفر من امكان سنجی برای همین امر است، اگر چه امروز برای پاسخ دادن به این سوال زود است.

او با ابراز خوشحالی از سفرش به ایران بیان کرد: بسیار خوشحالم كه در این سفر شانس بازدید از نمایشگاه خودروی تهران را دارم و زمان ارائه خودروی محبوب كلئوس جدید در كنار شما هستم.

طراح زیباترین خودروی مفهومی سال، از حضور یك طراح زن ایرانی در تیم طراحی خود خبر داد و تصریح کرد: طراحان ما از سراسر دنیا آمده اند و ما مفتخریم كه در بخش طراحی داخلی از یك استعداد ایرانی نیز بهره مند شده ایم. 

ون دن اكر سپس به تشریح استراتژی طراحی رنو پرداخت و افزود: موضوع اصلی الهام بخش در طراحی رنو انسان است. زندگی متشكل است از عشق، كشف، خانواده، كار، سرگرمی و درایت. ما برای هر كدام از این بخش های زندگی، خودروهای مختلفی طراحی كردیم تا این گونه ارزش های انسانی را در محصولات مان متبلور كنیم.

او سپس كلئوس جدید، یكی از جدیدترین محصولات رنو را كه خود طراحی كرده برای خبرنگاران رونمایی و تشریح كرد؛ اتفاقی نادر كه در آن خود طراح محصول را در ایران ارائه می كند. در ماه های اخیر سفر مقامات ارشد رنو در پست های كلیدی به ایران شدت گرفته است.

به گفته مقامات رنو، ایران در برنامه میان مدت رنو به یكی از سه بازار اصلی این شركت تبدیل خواهد شد.

ایجاد مرکز طراحی رنو، می تواند فرصتی دو طرفه را هم برای صنعت خودروی ایران و هم برای این خودروساز فرانسوی رقم بزند چرا که صنعت خودروی ایران می تواند از بومی سازی این دانش بهره بگیرد و رنویی ها نیز می توانند در این مرکز خودروهایی را طراحی کنند که مناسب بازار نیم میلیاردی ایران و کشورهای اطرافش است.

ارتباط با نویسنده: dadashloo@gmail.com

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073308-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز