پنج شنبه, 26 اسفند 1395 - 11:30

نکات کلیدی در مدیریت مراکز تجاری

مجتمع ها و مراکز تجاری با پسوند و پیشوند های مختلف واژه هایی هستند که در زندگی روزمره ساکنان یک منطقه و شهر نقش پر رنگ تری به خود گرفته اند و در سبک زندگی جای خود را پیدا کرده و مستقر شده اند. دارا بودن امکانات رفاهی، تفریحی و تجمیع واحدهای تجاری، این مراکز را به مکانی برای گذراندن اوقات یا رفع نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت تبدیل کرده است.

نکته کلیدی و اصلی در رونق کسب و کار، بهره برداری موفق و رضایت مندی مشتریان و بازدیدکنندگان مدیریت مجتمع است. مدیریت یک مجتمع از مولفه های متعدد و خاصی تشکیل شده اما نقاط قابل تاملی در قبل از شروع به کار مدیریت وجود داشته که به دوران ساخت و ساز و احداث اشاره می کند. به کارگیری دانش راه اندازی و بهره برداری در مجتمع تجاری از فاز صفر یا به زبان ساده قبل از شروع به فعالیت عمرانی نقطه طلایی این صنعت است.

در این دانش تمامی جوانب قبل و بعد از ساخت با رویکرد حصول موفقیت و افزایش کارایی بررسی شده و در روند اجرایی امور به کار گرفته می شود. مدیریت مجتمع به عنوان یک عملکرد کلی و نگهداری از زیرساخت های کل ساختمان و اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح و روند حرکتی این مجموعه است.

مدیریت شامل عملیات، مدیریت امکانات، امنیت، امور اداری و مالی، تعمیر و نگهداری از فضای مشاعات، بازاریابی، اجاره و تمام توابع و الزامات دیگر مربوط به مجتمع تجاری، از راه دور یا حضور در مجتمع. یکی از مهم ترین چالش ها در مدیریت یک مجتمع تجاری اجاره فضا های تجاری به بهترین شکل ممکن چه از نظر نوع محصول قابل ارائه و چه از نظر افکار و ذهنیت مشتریان در مقابله با این برند است.

در گذشته ای نه چندان دور و در بعضی از مجتمع های کنونی، مالکان و مدیران بدون مطالعه و بررسی های دقیق این امر را صورت می دادند، شاید در ابتدا نسبت به جذب افراد و بازدیدکنندگان موفق بودند اما پس از گذشت مدت کوتاهی مشتریان تبدیل به بازدیدکنندگان موقتی یا همان خریدارنما می شدند و این یکی از دلایل بزرگ شکست این مراکز بود.

مالکان و مدیران بدون بررسی، مطالعه و امکان سنجی، میلیاردها تومان صرف رونق گرفتن این مراکز می کردند درحالی که نسل جدید با مطالعه، بررسی، امکان سنجی و با درنظر گرفتن نیاز مشتریان و بازدیدکنندگان محدوده مشخص، اقدام به بهره برداری صحیح و کارآمد از مجتمع تجاری کرده اند.

مدیریت مجتمع تجاری

مدیریت بهره برداری، یک پدیده رو به رشد و در حال تکامل است. تعداد مراکز و بازار های تجاری خرده فروشی به سرعت در تمام دنیا در حال افزایش است به همین علت بهره برداری صحیح و کارآمد یک فاکتور بسیار مهم در رونق گرفتن و بهبود عملکرد مجتمع های تجاری در سراسر جهان شناخته می شود. مدیریت بهره برداری مراکز تجاری شامل موارد متعددی است که از جمله آنها می توان به موقعیت، منطقه بندی مجتمع تجاری، تبلیغات و بازاریابی، خدمات و امکانات، مدیریت مالی و حسابداری اشاره کرد.

موقعیت یک مجتمع تجاری

موقعیت یک مجتمع نخستین قدم و یکی از مهم ترین اقدامات در موفقیت آن است. این امر نیازمند بررسی دقیق موقعیت از لحاظ جمعیت، سطح درآمد و تردید عمومی منطقه و همچنین نحوه دسترسی مشتریان است. هدف اصلی از این بررسی ایجاد یک مرکز قدرتمند و کاربردی در جهت برطرف کردن نیاز مشتریان و بازدیدکنندگان است، به گونه ای که بتواند یک تصویر ذهنی قوی در ذهن مشتری و بازدیدکننده حک کند.

به عنوان مثال اگر بازدیدکننده ای در فکر خرید یک دوربین دیجیتال است، این تصویر ذهنی را داشته باشد که بهترین انتخاب را می تواند در این مجتمع داشته باشد. هدف از موقعیت مجتمع تجاری ایجاد تصویر ذهنی قدرتمند، ایجاد وفاداری در مشتریان و بازدیدکنندگان، جذب برند های خوب، مقابله قوی با رقبا و جذب مشتریان بیشتر است. به طور کلی مراکز خرید بر دو اصل ارائه محصول و برندهای معتبر متمرکز هستند.

منطقه بندی مجتمع تجاری

در دنیای مراکز تجاری مشتریان را می توان به دو بخش کلی تقسیم کرد؛ خریداران متمرکز و خریدران بی انگیزه. خریداران متمرکز خریدارانی هستند که با هدف مشخص خود وارد مجتمع شده و اقدام به تهیه کالای مورد نظر خود می کنند. خریداران بی انگیزه خریدارانی هستند که بدون نیاز به کالای خاصی وارد شده و اقدام به بازدید از آنها می کنند.

هر دو طیف این مشتریان بسیار مهم است. حال سوال اینجاست که چگونه می توان با بهره گیری از هر دونوع این مشتریان سبب افزایش کارایی و ایجاد رونق کسب و کار شد. منطقه بندی جواب این سوال است.

منطقه بندی یعنی تخصیص فضا های مشخص و قرارگیری هر برند و محصول در جایگاه مناسب خود که توسط بهره بردار با شیوه ای خاص انجام می گیرد.

در عرصه رقابتی اگر منطقه بندی به درستی صورت پذیرد می تواند باعث افزایش رونق و بهبود عملکرد مجتمع تجاری شود. مزایای این منطقه بندی صحیح باعث می شود بازدیدکننده مدت زمان قابل قبولی را در مجتمع تجاری بماند.

همچنین این موضوع به ایجاد تصویر ذهنی منظم برای بازدیدکننده و جذب هر دو نوع مشتری  (متمرکز و بی انگیزه) کمک می کند. نمونه ای از این منطقه بندی را می توان در بازار بزرگ هند  (GIP) مشاهده کرد، این مجتمع تجاری با منطقه بندی درست توانسته است رقابت میان برند ها را افزایش داده و همچنین یک تجربه عالی برای خریداران و بازدیدکنندگان ایجاد کند.

مشاوره راه‌ اندازی  مجتمع‌ های چند منظوره

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز