پنج شنبه, 14 بهمن 1395 - 09:15

نگاه «فرصت امروز» به مراکز خریدی که میزبان جشنواره فیلم فجر هستند / پردیس ها به داد صنعت سینما رسیدند

این روزها با شروع به کار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شاهد رشد اقتصادی متفاوتی برای پردیس های سینمایی درگیر اکران، نسبت به سینماهای سنتی هستیم. پردیس های سینمایی کوروش، چارسو و ملت به نظر می رسد گوی سبقت را از رقیبان دزدیده اند. همین اهمیت وجود پردیس های سینمایی در مجتمع های خرید و رونق کسب و کار غرفه داران آن  باعث شده بسیاری دیگر از مراکز خرید مدرن از جمله مجتمع ارگ تجریش نیز تا چند ماه آینده به جمع پردیس های سینمایی کشور بپیوندند.

با افتتاح و معرفی پردیس های سینمایی به مردم و ارائه خدمات بهتر،  مثل وجود پارکینگ،  فضای غذاخوری و فروشگاه های مختلف قطعا سهم چنین مراکز خرید و شاپینگ  مال هایی از حضور و خرید مردم افزایش یافته است. در مقابل، سینماهایی که به طور سنتی تنها دارای سالن های سینمایی بوده و پس از اتمام فیلم،  مردم را به سمت خیابان هدایت می کنند و حتی برای تهیه بلیت چنین جشنواره هایی باید ساعت های طولانی را در سرمای خیابان منتظر ماند از اقبال خوب پردیس های سینمایی محروم هستند.

در همین رابطه و برای مشخص شدن اهمیت وجود پردیس های سینمایی در مراکز خریدوفروشگاه های چندمنظوره در رونق کسب وکار و رشد اقتصادی آن مرکز خرید،  گفت وگویی را با امیر ریاضی ، مشاوره راه اندازی و بهره برداری مجتمع های چندمنظوره داشته ایم که در ادامه می خوانید.

ریاضی در گفت وگو با «فرصت امروز»  با بیان اینکه مجتمع های چندمنظوره در ایران روز به روز با استانداردهای خارج از کشور هماهنگی های بیشتری پیدا می کنند،  می گوید: عموما مردمی که از منزل خارج شده و به یک مرکز خرید مراجعه می کنند با دو هدف تفریح یا خرید به آن مرکز وارد می شوند. اگر مجتمعی سهم زیادی از مراجعین را به خود می بیند یکی از علت های آن امکاناتی است که آن مرکز خرید در دسترس مراجعین قرار می دهد.

یکی از  امکانات خاص و ویژه ای که در مجتمع های چندمنظوره دیده می شود حضور سالن های مختلف سینمایی یا نمایشگاه ها است. این سالن ها براساس ظرفیت زیادی که دارند صنعت سینما را نیز تغییر داده اند. همان طور که شاهد بودیم تا چند سال گذشته بسیاری از سینماداران از وضعیت بد فروش فیلم های خود و صنعت سینما گله مند بودند،  اما با ورود پردیس های سینمایی تحول خاصی در فروش فیلم های سینمایی به وقوع پیوست تا جایی که این روند یک بیزینس خاصی را برای حضور فیلم های میلیاردی در گیشه های سینمایی آن پردیس ها فراهم آورد.

پردیس های سینمایی فضایی هستند که برخلاف سینماهای سنتی هر بیست دقیقه شما شاهد شروع اکران فیلم و شروع سانس هستید،  بنابراین زمان انتظار شما را کاهش می دهند و حتی شاهد این هستیم که در فودکورت این پردیس های سینمایی تمام سلایق غذایی مراجعه کنندگان پوشش داده شده و می توانند به راحتی با تهیه غذاهای مختلف دور یک میز جمع شوند.

وی در ادامه می افزاید: همچنین وجود فیلم های متنوع در سانس  های مختلف و مدرن شدن امکانات پخش فیلم در پردیس های سینمایی به یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت این مراکز خرید تبدیل شده است. صندلی این پردیس ها به لحاظ ارگونومی بسیار مناسب است. از نظر سیستم صدا و سیستم های مدیریتی مثل مدیریت گیشه،  خرید اینترنتی همه و همه باعث شده مجتمع های چندمنظوره به یکی از تفریحات خوب گروه های جوان شهرهای بزرگ ایران تبدیل شود. وجود پارکینگ خوب و آسانسورهای راحت نیز به پتانسیل خوب این پردیس های سینمایی قوت بخشیده است.

وی در رابطه با تاثیر وجود پردیس های سینمایی در توسعه و موفقیت مراکز خرید با اشاره به دو بعد موفقیت کوتاه یا بلندمدت این موضوع را از منظر سرمایه گذاران و خریدارن بررسی کرده و اضافه می کند: از منظر سرمایه گذاران زمانی که یک مرکز خرید ساخته می شود ارزش محیط تجاری متراژهای یک واحد تجاری در آن مرکز خرید از ارزش آن خیابانی که مرکز خرید در آن واقع شده است سرچشمه می گیرد. 

اما زمانی که براساس رونق خوب و اتفاقات مثبت، مرکز خرید صاحب نام شد دیگر قیمت واحدهای تجاری مجتمع های چندمنظوره از محیط اطراف خود پیشی می گیرد و این یک اتفاق مثبت برای سرمایه گذاران در بلند مدت خواهد بود. در این راستا باید توجه داشت که یک مرکز خرید به فرودگاه تبدیل نشود؛  یعنی واحدهای تجاری آن فورا خالی و پر نشوند زیرا این امر می تواند یک زنگ خطری برای آن شاپینگ مال باشد. زمانی که یک مجموعه ثبات فروشنده و خریدار دارد یعنی شاهد اتفاقات خوب در یک مرکز خرید هستیم.
ایجاد هوش هیجانی در مراکز خرید

ریاضی با بیان اینکه وجود پردیس های سینمایی در یک مرکز خرید از آن جهت اهمیت دارد که می تواند برای آنها مشتریان وفادار و ثابت ایجاد کند،  ادامه می دهد: وجود حداقل پنج تا شش سالن و حدود 250 صندلی در هر سالن یک پردیس سینمایی موجب می شود مردم به راحتی وارد سالن ها شوند و حال شان خوب باشد،  همین حال خوش پس از اتمام فیلم به لحاظ روانشناسانه مردم را به خرید تشویق می کند.

حال این دیگر برعهده سازندگان یک مرکز خرید است که به نوعی آن مرکز خرید را طراحی کنند تا تماشاگران بعد از خاتمه فیلم با پله های برقی به طرف طبقات تجاری و فودکورت هدایت شوند. در این بین هوش هیجانی که یک مرکز خرید برای خریدار ایجاد می کند بسیار اهمیت پیدا می کند زیرا معمولا در یک فضای خلوت فهم خرید مراجعه کنندگان فعال نمی شود اما زمانی که محیط را شلوغ و پویا می یابند به خرید کردن ترغیب می شوند.

من معتقدم قطعا وجود پردیس سینمایی در شاپینگ مال به کسب و کار یک مجتمع کمک فراوانی می کند ضمن اینکه در این بین موضوع دیگری به نام مدیریت رخدادها اهمیت خاصی پیدا می کند. به طور مثال ما در کشور رخدادهای ملی- مذهبی مختلفی داریم که می توانیم در مدیریت بهره برداری یک مرکز خرید از آنها استفاده کنیم، یکی از این رخدادها همین جشنواره فیلم فجر است.

حضور هنرمندان،  اکران های خصوصی و عمومی همه می تواند به رونق یک مرکز خرید منجر شود. ما ایرانیان مردمانی هنردوست هستیم. قطعا اطلاع مردم از طریق شبکه های اجتماعی یک مرکز خرید برای حضور هنرمندان می تواند به رونق مراکز خرید و پردیس های سینمایی آنها کمک کند. تمام این مسائل مواردی است که می تواند به پویا بودن یک محیط کمک کرده و در کنار آن کسبه های آن مرکز خرید هم از این فضا بهره مند شوند.

البته گفتنی است بسیاری معتقدند کسانی که به قصد دیدن فیلم به پردیس ها مراجعه می کنند جز هزینه بلیت، پارکینگ و در نهایت پولی که برای خرید خوراکی صرف می کنند دیگر هزینه ای نخواهند کرد اما از نظر من،  ما می توانیم با یک مدیریت خوب و به نمایش گذاشتن محصولات خودمان، ذهنیتی مثبت در مراجعه کننده برای حضورهای آتی و به منظور خرید فراهم کنیم.

نصب ساعت نداریم

مشاوره راه اندازی و بهره برداری مجتمع های چندمنظوره با اشاره به فضای سینماهای سنتی ادامه می دهد: مردم ایران در همه جا پذیرای محبت و احترام هستند،  امری که در چنین سینماهایی شاهد آن نیستیم. تا چند سال گذشته که پردیس های سینمایی در کشور رسمیت نیافته بودند مردم به اجبار در فضای بیرونی این سینماها در صف های طولانی به انتظار می نشستند،  قطعا وجود چنین فضاهایی اقبال را به سمت پردیس های سینمایی کشاند.

ریاضی اضافه می کند: امروزه رقابت بین پردیس های سینمایی به ارائه یک عطر خاص از فضای مراکز خرید معطوف شده است. به این صورت که تا خریدار یا تماشاگر وارد مرکز خرید می شود این بو و عطر خاص در ذهن آن حک شده و دوباره وی را به سمت آن مرکز خرید بکشاند. دنیا در حال حرکت به سمت مدیریت رفاه و ارائه سرویس های خاص به مراجعه کنندگان است.

در همین راستا در مدیریت یک مرکز خرید ما به ماندگاری یک مشتری در آن مرکز خرید توجه می کنیم و می گوییم مدیری موفق است که معدل و ساعات ماندگاری مراجعه کنندگان را به نحوی که حتی خودشان متوجه نشوند افزایش دهد. به همین جهت در این مراکز ساعت نصب نمی شود و با حضور بیشتر مردم در یک مرکز خرید هزینه پارکینگ،  امکان خرید و خوردن غذا افزایش پیدا می کند و با ایجاد حال خوش در خریداران و مراجعه کنندگان، احنمال حضور آنان را برای خریدهای آتی هم افزایش می دهیم.

اما مسئله ای که بسیار ظریف و حائز اهمیت است،  درک این مسئله است که کوچک ترین خللی در فضای یک مرکز خرید از جمله رفتار نامناسب یک کارمند یا خرابی آسانسور برای ساعت های متمادی باعث می شود وجهه آن مرکز خرید برای آن مراجعه کننده مخدوش شود و چنین مرکز خریدی برای همیشه مشتری آن روز را از دست بدهد.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

وجود فیلم های متنوع در سانس  های مختلف و مدرن شدن امکانات پخش فیلم در پردیس های سینمایی به یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت این مراکز خرید تبدیل شده است. صندلی این پردیس ها به لحاظ ارگونومی بسیار مناسب است. از نظر سیستم صدا و سیستم های مدیریتی مثل مدیریت گیشه،  خرید اینترنتی همه و همه باعث شده مجتمع های چندمنظوره به یکی از تفریحات خوب گروه های جوان شهرهای بزرگ ایران تبدیل شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز