پنج شنبه, 21 بهمن 1395 - 05:15

گزارش «فرصت امروز» از راهکارهای جذب مشتری در مراکز خرید امروزی / هدف تعامل با مشتری است

گسترش فضای مراکز خرید، ایجاد خلاقیت در ارائه محصولات، همگام شدن با فناوری های روز و. . . از جمله عواملی هستند که یک مرکز خرید برای حیات دوباره خود در دنیای انفورماتیک امروزی، به آنها نیاز دارد.

روند تعامل با مشتری اگر به درستی صورت بگیرد، عاملی اساسی برای نگه داشتن آن مشتری خواهد بود و در این میان، طراحی مراکز خرید نقشی مهم در داشتن یک تعامل صحیح با مشتریان دارند؛ به این معنا که اگر طراحی یک مرکز خرید و فضای اطراف آن به گونه ای سازماندهی شود که مشتری به آنجا تعلق خاطر پیدا کند، می توان آن را نکته مثبتی قلمداد کرد که در نهایت باعث تعامل بیشتر مشتریان با آن مکان خواهد شد و در این میان نقش امکانات رفاهی برای ایجاد این حس تعلق بسیار پررنگ می شود؛ به این معنا که با احداث هتل ها، رستوران ها و دیگر مراکز تفریحی، مرکز خرید مورد نظر دیگر صرفا یک خرده فروشی برای تهیه مایحتاج نبوده، بلکه به محلی تبدیل می شود که مشتریان می توانند خاطرات شیرینی را با دوستان و خانواده خود در آنجا ثبت کنند و همین امر نیز قطعا موجب برگشت دوباره آنها خواهد شد.

ایجاد حس تعلق در مشتری

این نکته را از نظر نباید دور داشت که اگر خرده فروشی ها و مراکز خرید امروزی صرفا به دنبال فروش اجناس خود باشند، چندان موفق نخواهند بود چراکه مشتریان آنها می توانند با تلفن های هوشمند خود آنچه را می خواهند به راحتی وصول کنند، بنابراین باید به دنبال یک وجه تمایز اصلی با محیط های فروش مجازی باشند و این امر نیز تحقق نخواهد یافت مگر با یک طراحی دقیق در محیط این مراکز خرید که در نهایت باعث ایجاد حس تعلق مصرف کنندگان به محل مذکور شود.

در واقع آنچه مراکز خرید امروزی برای بقا نیاز دارند، جاذبه است، یعنی طوری طراحی و سازماندهی شوند که بتوانند جذابیت های زیادی را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان بیاورند و همین جذابیت ها هستند که در نهایت باعث ایجاد احساس تعلق مشتری به مرکز خرید موردنظر خواهند شد.

گسترش مرکز خرید

از جمله راهکارهای تاثیرگذاری که امروزه بسیاری از مراکز خرید برای بهبود روند فروش خود در نظر گرفته اند، بازسازی و احیای منطقه های اصلی مرکز خرید به شکلی دوباره است به این معنا که با گسترش منطقه مرکز خرید و اضافه کردن جاذبه های جدیدی در اطراف آن مانند هتل ها، رستوران ها و مراکز تفریحی متعدد، شکل نوین و البته جذاب تری را برای مراکز خرید خود ترسیم کرده اند که در نهایت نیز باعث ایجاد احساس تعلق مشتریان خواهد شد، چراکه اگر صرفا هدف آنها خرید باشد، سایت های فروش آنلاین در خدمت آنها هستند اما گسترش مراکز خرید، باعث ایجاد رفاه و تفریح برای افراد شده و در عین حال که در نهایت امکان خرید آنها را از خرده فروشی های مذکور بالاتر می برد، حضور آنها در قسمت های جدید طراحی شده نیز یک منبع درآمد جدید برای این مراکز خرید محسوب خواهد شد.

باید گفت مراکز خریدی که با طراحی جدید ساخته می شوند، مجموعه ای منحصربه فرد را در معرض نمایش می گذارند؛ مجموعه ای که ترکیبی از خرده فروشی ها، رستوران ها، هتل ها، فضای سبز و. . . . بوده و یک قطع بزرگ از بازارهای جدید را پیش روی مردم می گذارد تا با ورود به این اماکن، تجربه هایی فراتر از خرید داشته باشند.

تجربه ای فراتر از خرید

طراحی مناطق سربازی که به عنوان رستوران در نظر گرفته شده اند، تجربه ای متفاوت را پیش روی مشتریان خواهند گذاشت، ضمن اینکه بسیاری از این مراکز فروش جدید با طراحی قسمت های مختلفی از مرکز خرید به منظور نمایش تئاتر یا فیلم در یک فضای باز، جذابیت های بیشتری را در مرکز خرید خود اعمال می کنند.

در واقع گسترش مراکز خرید امروزی یکی از روش های نوینی محسوب می شود که بسیاری از مراکز خرید متروکه و به اصطلاح مرده را جانی دوباره بخشیده است، به این معنا که صاحبان این مراکز خرید متوجه شده ا ند که با ایجاد یک محیط جدید و ارائه امکانات جدیدتر به مخاطبان خود قادر خواهند بود وارد یک فضای تعاملی با آنها شوند و در نهایت نیز این تعامل با مشتریان روند مراجعات آنها را به این مراکز خرید بیشتر کرده است، چراکه امکانات جدید این مراکز خرید باعث ایجاد احساس تعلق در بین مشتریان شده است و این طیف عظیم از مشتریان جدید، از بودن در این مراکز خرید که تنها یک مرکز خرید نیستند، بلکه مراکز تفریحی جدیدی هستند که تجربه های منحصربه فردی را ارائه می دهند، قطعا احساس خوشایندی و لذت خواهند داشت. بنابراین با توجه به اینکه احیای دوباره مراکز خرید با عناصر جدید، بازخورد قابل توجهی داشته است؛ امروزه بسیاری از مراکز خرید قدیمی جهان در حال تغییر و بازسازی هستند تا بتوانند به هدف اصلی خود که همان تعامل بیشتر با مشتریان است، برسند.

نقش فروشگاه ها در جذب مشتری

در هر مرکز خریدی تعداد زیادی از مستاجران وجود دارند که با اجاره فروشگاه های مرکز خرید مذکور، روند خریدوفروش را در این مکان دامن می زنند؛ در اینجا نباید از نقش این افراد در جذب بیشتر مشتریان غافل شد.

از آنجایی که با گسترش مراکز خرید، آنها دیگر یک محل خرده فروشی نیستند و اماکن تفریحی آنها نیز یکی از منابع درآمدی مهم این اماکن محسوب می شوند، داشتن یک روند درست و مناسب از سوی مستاجران فروشگاه های مراکز خرید در نهایت باعث جذب بیشتر مشتری می شود؛ مشتریانی که قطعا سری به سایر اماکن تفریحی آنجا نیز خواهند زد؛ بنابراین فروشنده های مغازه های یک مرکز خرید با در پیش گرفتن یک طراحی مناسب از محصولات خود و ارائه درست و دقیق آنها به بازدیدکنندگان، نقش مهمی در جذب مشتری خواهند داشت، چراکه نگاه خریداران در درجه اول به شیشه های مغازه های آنها خواهد بود و در نتیجه ارائه نوآوری و خلاقیت مناسب در نحوه چیدمان محصولات و. . . می تواند عامل مهمی در جذب مشتری باشد. در همین زمینه نیز مشورت کردن با متخصصان بازاریابی و استفاده از تکنولوژی جدید به منظور ارائه بهتر محصولات از جمله کارهای مهمی است که این مستاجران می توانند انجام دهند تا در نهایت منجر به بازدید بیشتر مخاطبان از مرکز خرید مورد نظر شود.

یکپارچه سازی فناوری

حضور گسترده فناوری های جدید را نمی توان انکار کرد و به همین منظور نیز مراکز خرید علاوه بر گسترش فضای خود و ارائه امکانات جدید و جذاب به مشتریان، باید به دنبال دستیابی و کاربرد مناسب از فناوری های روز دنیا باشند.

به همین منظور نیز بسیاری از مراکز خرید پیشرفته به یکپارچه سازی فناوری در محیط خود پرداخته اند، به این معنا که دسترسی به اینترنت رایگان را در تمام فضای خود اعم از تجاری و تفریحی برای مشتریان فراهم کرده اند که این عامل به خودی خود می تواند یک دلیل عمده برای جذب مشتری باشد، با ایجاد چنین امکانی، بازدیدکنندگان این مرکز خرید، احساس تعامل بیشتری را با آن خواهند داشت و در نهایت حس تعلق آنها با این مرکز خرید بیشتر خواهد شد؛ از دیگر مواردی که در راستای یکپارچه سازی فناوری در مراکز خرید جدید انجام می شود، نصب صفحه نمایش های LED در نقاط مختلف مرکز خرید است که اطلاعات لازم و ضروری را درباره مرکز خرید، قسمت های مختلف، محصولات ارائه شده و همچنین قسمت های تفریحی آن در اختیار بینندگان می گذارد.

این عنصر نیز در کنار دیگر عوامل می تواند در نهایت به ایجاد یک رابطه تعاملی با مشتریان منجر شود که از طریق تکنولوژی های جدید صورت گرفته است. در کنار این عوامل، یکی دیگر از مهم ترین ارکانی که برای هر مرکز خریدی بسیار حائز اهمیت است، بحث نورپردازی است که باید به صورت یکپارچه صورت گیرد، به این معنا که هر چقدر میزان نور و روشنایی در یک مرکز خرید مناسب تر باشد، امکان دید بهتری برای بازدیدکنندگان فراهم می شود، ضمن اینکه نورپردازی باید به صورت یکپارچه صورت گرفته و یک میزان مناسب و ثابت از نور را در فضا پراکنده کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز