سه شنبه, 14 دی 1395 - 09:00

تاثیرات مثبت کسب و کارهای آنلاین بر اقتصاد

کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. در واقع کسب و کار اینترنتی به نوعی از کسب و کارها می گویند که فعالیت آنها روی اینترنت و مبتنی بر پتانسیل های اینترنت است. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خریدوفروش اینترنتی به کوچک ترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند.

کسب و کار اینترنتی نوعی کسب و کار الکترونیک با دو ویژگی منحصر به فرد است؛ یک ویژگی این است که ایده کسب و کار بر قابلیت ها و امکانات اینترنت استوار است و بدون آن ادامه کاسبی میسر نیست و ویژگی دوم هم این است که تمام یا عمده فعالیت شرکت روی اینترنت انجام می شود.

زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده اند و این امر می تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای صاحب کسب و کار آنلاین باشد. باید توجه کنیم که این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود و مشتریان آن می توانند به صورت 24 ساعته به اطلاعات کسب و کار دسترسی پیدا کنند.

اما امروزه در تمام دنیا کسب و کارهای آنلاین بر فروشگاه های سنتی و فیزیکی تاثیر زیادی گذاشته اند به طوری که در برخی از کشورها خیلی نمی توان این دو نوع کسب و کار را از هم تفکیک کرد. اما در ایران هنوز در بخش هایی کسب و کارهای آنلاین بر کسب و کار سنتی تاثیر عمده ای نگذاشته اند اما در بخش هایی هم این تاثیر قابل ملاحظه است.

این تاثیر از این جهت است که در کشورمان بسیاری از کسب و کارهای سنتی از فضای اینترنت استفاده می کنند و بسیاری از آنها دارای شبکه های اجتماعی هستند و بسیاری از اینها سعی می کنند برای برندینگ، فروشگاه های آنلاین هم داشته باشند. در واقع برخی از کسب و کارهای سنتی که اسمارت تر بوده اند، از این فرصت استفاده کرده اند.

اما اگر بخواهیم مقایسه ای را میان کمیت و کیفیت کسب و کارهای آنلاین در کشورمان با دنیا انجام دهیم، به این نتیجه می رسیم که فاصله زیادی با استانداردهای دنیا نداریم و حداقل از جنبه هایی مانند تکنولوژی و خدمات توسعه زیادی یافته ایم.

به عنوان مثال در حال حاضر در خدماتی که به این نوع از کسب و کارها بازمی گردد، توسعه زیادی داشته ایم و برای نمونه سطح انتظاری که مردم از برخی از خدمات در کشورمان دارند، از سطح انتظاری که مردم در کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند، بالاتر است. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که در زمینه حجم مبادلات اینترنتی هنوز فاصله زیادی با دنیا داریم.

اما اگر بخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که کسب و کارهای آنلاین چه تاثیراتی بر اقتصاد کشورمان گذاشته و می گذارد، باید به این نکته اشاره کنم که این تاثیر از چند جهت مثبت است؛ اول اینکه کسب و کار جدیدی است و اشتغال ایجاد می کند و چند هزار نفر در کشورمان در فضای آنلاین و فروشگاه های اینترنتی مشغول به فعالیت هستند.

مزیت دیگر این است که این نوع کسب و کارها از آنجا که سهم بیشتری از خدمات را ارائه می دهند، کانال های توزیع را کوتاه تر می کنند و مردم می توانند کالاها و خدمات را با قیمت تمام شده پایین تری خریداری کنند.

مسئله دیگر تاثیر کسب و کارهای آنلاین بر مسائل زیست محیطی است. در خریدهای فیزیکی هر روز شاهد حجم بالایی از ترددهای شهری هستیم که منجر به آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک می شود اما در خریدهای اینترنتی نیازی به این گونه رفت و آمدها و تحمیل چنین هزینه هایی به جامعه نیست.

اما در وهله بعدی این سوال مطرح است که آیا به دنبال رشد و توسعه کسب و کارهای آنلاین باید کسب و کارهای سنتی هم به سمت تغییر و تحول بروند یا اینکه نیازی به این کار وجود ندارد. به هر حال یک سری تغییرات و بهبودهایی است که به مرور زمان در هر حوزه ای اتفاق می افتد اما اینکه کسب و کارهای سنتی هم به عنوان یک کانال فروش خود را تقویت کنند و مزیت ها و تخفیف های بیشتری را بگذارند و خدمات بیشتری را ارائه دهند که بتوانند با فروشگاه های اینترنتی رقابت کنند و مشتریان خود را حفظ کنند، شاید در جای خود خوب باشد.

اما آنچه بدیهی است، این است که هیچ یک از این دو نوع کسب و کار را نمی توان حذف کرد یا نادیده گرفت. در واقع ما نمی توانیم بگوییم که در آینده همه چیز اینترنتی می شود و کسب و کارهای آنلاین و سنتی در کنار هم کارکردهای خود را خواهند داشت.

مدیر فروشگاه اینترنتی مدیسه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073308-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز