دوشنبه, 23 بهمن 1396 - 15:32

روش هایی برای ارائه مشاوره به استارت آپ ها

بسیاری از افراد دارای چندین سال سابقه کاری، دوست دارند مهارت های خود را به عنوان مشاور به استارت آپ ها عرضه کنند، اما روش کار در استارت آپ ها متفاوت با سایر کارها است.

فعالیت به عنوان یک مشاور، شغلی است که معمولا شرکت های بزرگ از خدمات آن بهره مند می شوند. معمولا کمتر پیش می آید که کسب و کار های کوچک و استارت آپ ها دنبال مشاوره گرفتن از افراد حرفه ای باشند. یک مشاور، فرد متخصصی است که می تواند گزارش تهیه کند، ارائه خوبی داشته باشد و اعضای هیات مدیره را به انجام کاری مجبور کند. از طرفی استارت آپ ها در ابتدای کار خود کارمندان زیادی ندارند و هر روز با مشکلات زیادی درگیر می شوند، بنابراین تمایلی به استفاده از خدمات مشاور ندارند.

مارتین زویلینگ، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت مشاوره به استارت آپ ها و کسب وکارهای کوچک است. او می گوید چندین سال پیش کار کردن در شرکت IBM را رها کرده تا نکات جدیدی که یاد گرفته است، به عنوان مشاور در اختیار استارت آپ های سیلیکون ولی قرار دهد، اما بعد از مدتی متوجه شد که آنها به دنبال مشاور نیستند و حتی از شخصی که مدت زمان زیادی در دنیای کسب وکارهای بزرگ سپری کرده است فاصله می گیرند. استارت آپ ها به دنبال افرادی هستند که بتوانند چالش های جدید کسب وکار را برایشان مدیریت کنند.

زویلینگ تجربه خوبی در مدیریت و رهبری مردم، بازاریابی و سرمایه گذاری دارد و بنابراین تصمیم می گیرد به جای مشاوره دادن، خدمات چالش برانگیز بیشتری به کسب وکارها ارائه دهد. افراد زیادی دوست دارند از دنیای کسب وکارهای بزرگ خارج شوند و به دنیای استارت آپ ها بپیوندند. در ادامه این مقاله به معرفی مواردی می پردازیم که به انجام این کار کمک می کنند.

مطلب مرتبط: نکاتی برای شروع استارتاپ از زبان میلیاردر معروف جیمز دایسون

1- سعی کنید به سمت آزادکاری بروید

آزادکاری یا کار کردن با قرارداد پیمانی نیازمند نقش های اجرایی به جای نقش های مشاوره ای است. استارت آپ ها و کسب وکارهای کوچک همیشه به یک رهبر پروژه یا مدیر اجرایی موقت نیاز دارند. شخص متخصصی که به دنبال کارهایی با قرارداد طولانی مدت نیست، در اصطلاحات امروزی آزادکار نامیده می شود.

2- در کاری که مهارت دارید به خودتان عنوان متخصص بدهید

اینکه خودتان را به عنوان متخصص بازاریابی، طراحی یا رهبر پروژه معرفی کنید برای فعالیت به عنوان مشاور کافی نیست. متخصصان و افراد حرفه ای واقعی کسانی هستند که کارهای مفید انجام می دهند، نه اینکه فقط به دیگران پیشنهاد دهند. بنابراین سعی کنید فعالیت بیشتری در شبکه های اجتماعی داشته باشید تا به عنوان یک فرد فعال در زمینه ای که کار می کنید شناخته شوید.

مطلب مرتبط: روابط عمومی/ راز موفقیت استارت آپ های بزرگ

3- برای گزارش از اعداد و ارقام استفاده کنید

قراردادها و توافقات آن بر اساس میزان کار خواسته شده در مدت زمان مشخص نوشته می شوند، بنابراین مقدار کاری را که می توانید در مدت زمان مشخص انجام دهید، همیشه در نظر داشته باشید. مثلا شخصی که به عنوان بازاریاب فعالیت می کند، باید بگوید در پروژه های قبلی خود چه تعداد مشتری را از طریق تبلیغات به سایت هدایت کرده است و چند نفر از بازدیدکنندگان از سایت خرید کرده اند. ارائه پیشنهاد برای بهبود دادن فرآیند کافی نیست و باید با اعداد و ارقام دقیق همراه باشد.

4- فعالیت خود را به یک بخش از شرکت محدود نکنید

رهبری کردن در یک شرکت تنها به شغل ها و پست های مهم محدود نمی شود، بلکه تمامی مراحل را در بر می گیرد. آزادکارها می توانند میزان حقوق درخواستی خود را بر اساس خدماتی تعیین کنند که برای هر بخش از شرکت انجام می دهند.

مطلب مرتبط: وام هایی که پس از شکست استارت آپ باید پرداخت شوند / رویای خاکستری کارآفرینی

5- کسب وکارها را به عنوان مشتری در نظر بگیرید نه یک موکل

رابطه موکلی معمولا به این صورت است که فرد مشاور به عنوان یک شخص همه کاره شناخته می شود، اما زمانی که کسب وکار به عنوان مشتری در نظر گرفته شود، نظرش اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. چنین رابطه ای تمام جنبه های مورد نیاز مانند اعلام رضایت، تأیید کردن و پیشنهاد دادن مشاور به سایر کسب وکارها را نیز شامل می شود.

6- از تمام مدل های ارتباطی استفاده کنید

بسیاری از مشاورها خودشان را تنها به یک روش ارتباطی محدود می کنند و برنامه زمانی مرتبی برای صحبت کردن با مشتری های خود دارند. استفاده از این روش در گذشته مفید بود، اما امروزه راه های زیادی برای برقراری ارتباط وجود دارد. ایمیل، پیامک، تلفن و حتی شبکه های اجتماعی راه های ارتباطی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. خودتان را تنها به یک روش محدود نکنید و از روشی که مشتری های تان ترجیح می دهند استفاده کنید.

مطلب مرتبط: استارت آپ هایی که در سال ۲۰۱۷ شکست خوردند

7- از مدل های جدید کسب وکار استفاده کنید

اگر مشتری ترجیح می دهد فرآیندها را به صورت غیررسمی انجام دهد، بهتر است خودتان را با شرایط تطبیق دهید، در غیر این صورت مانند شخصی جدا از فرهنگ سازمانی استارت آپ به نظر خواهید رسید. اگر کارمندان استارت آپ در شهرها یا کشورهای دیگر پراکنده هستند، باید با روش های کاری آنها پیش بروید نه اینکه از آنها بخواهید روش شان را به خاطر شما تغییر دهند.

8- به جای پیشنهاد دادن، نتیجه ارائه دهید

ارائه پاورپوینت به عنوان نتیجه یک کار شناخته نمی شوند. اگر مشتری به خدمات و پشتیبانی احتیاج دارد، کاری که تحویل می دهید باید شامل خدمات سفارشی سازی شده، پیاده سازی شده و آموزش آنها باشد. ارائه یک سری پیشنهاد ساده هیچ فایده ای نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که هر فرد آزادکار به تنهایی یک برند است و نمی تواند از اعتبار نام شرکت استفاده کند. داشتن یک وب سایت حرفه ای، فعالیت در شبکه های اجتماعی و شرکت کردن در کنفرانس ها راه های جدید تبلیغات و ایجاد ارتباط با دیگران هستند و باید یاد بگیرید که خودتان مسئول تبلیغ کردن خودتان هستید.

مطلب مرتبط: معرفی صنایع موفق برای استارت آپ ها

این روزها تعداد استارت آپ ها و کسب وکارهای کوچک بسیار زیاد شده است و فرصت های زیادی نسبت به ارائه خدمات مشاوره به شرکت های بزرگ وجود دارد، اما فراموش نکنید که استارت آپ ها و کسب وکارهای کوچک به دنبال افرادی هستند که بخشی از کار را برعهده بگیرند، نه اینکه تنها یک سری پیشنهاد مفید دریافت کنند. کار کردن در دنیای استارت آپ ها بسیار جالب است و تجربه های جدید و مفیدی را رقم خواهد زد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی