شنبه, 03 تیر 1396 - 16:35

راه اندازی کلوپ سرمایه گذاران

در ایده قبل شیوه جذب سرمایه گذاران بیشتر با استفاده از برقراری رابطه صمیمانه و پایه گذاری اعتماد متقابل را بیان کردیم. در این ایده قصد دارم راهکاری برای افرادی با درآمد، سرمایه و منابع محدودتر نسبت به یک شرکت کوچک را بیان کنم. اگر تجربه صحبت با کارآفرینان جوانی را که منتظر فرصتی برای حضور در عرصه کسب و کار هستند  داشته باشید، دغدغه اصلی آنها کسب سرمایه اولیه است.

به عبارت بهتر، این گروه از افراد شروع فعالیت بدون در اختیار داشتن حداقل سرمایه مشخص را غیرممکن تلقی می کنند. در این ایده قصد بیان راهکاری برای شروع کسب وکار بدون در اختیار داشتن سرمایه اولیه را ندارم. در اوقع اگر منصفانه به اوضاع نگاه کنیم، شروع فعالیت حرفه ای، به خصوص در عرصه بورس و سرمایه گذاری، بدون حداقل سرمایه اولیه غیرممکن است. بر همین اساس ایده حاضر را به بررسی راه های کم خرج تری برای شروع فرآیند جذب سرمایه اختصاص خواهیم داد.

در دنیای کسب وکار یکی از متغیرهای مهمی که تقریباً همه شرکت ها به دنبال آن هستند، تجربه افراد است. در واقع همان قدر که مهارت کارمندان در سطوح مختلف سازمان و حتی پست های مدیریتی مهم است، تجربه نیز نقش اساسی را بازی می کند. در زمینه سرمایه گذاری در بازارهای مختلف بورس نیز علاوه بر دانش آکادمیک نیاز به تجربه عینی هم حس می شود.

در بسیاری از برندهای بزرگ، روزهای مشخصی برای گردهمایی مدیران مختلف سازمان و تبادل نظر و تجربیات وجود دارد (معمولاً نخستین روز کاری از هفته را به چنین برنامه ای اختصاص می دهند). به عنوان یک فرد تازه کار برای کسب اطلاعات و استفاده از تجربیات دیگران، نیازمند حضور در یک شرکت یا پرداخت مبالغ نسبتا زیاد برای شرکت در کلاس های آموزشی مدرسان مختلف هستید. در مورد راه حل اخیر باید اشاره کرد که کلاس های این دسته از مدرسان معمولا بیشتر جنبه آکادمیک و تئوری آموزی داشته و با واقعیت های دنیای کسب وکار تطابق چندانی ندارند.

ایده ای که در سال های اخیر به عنوان یکی از راهکارهای خلاقانه ارائه شده، رفع کننده نیاز دو گروه مدیران و کارآفرینان تازه کار است. در واقع این ایده براساس سازماندهی یک شرکت با محوریت تبادل نظر مدیران حرفه ای شرکت های مختلف در یک محیط مشخص طراحی شده است.

در این میان شاید امکان حضور افراد معمولی غیرعادی به نظر برسد، چراکه اطلاعات مدیران حرفه ای برای یکدیگر به طور متقابل ارزشمند است و یک فرد تازه کار داده ارزشمندی برای ارائه ندارد. با این حال دریافت مبالغ مشخصی از داوطلبان حضور در باشگاه باعث شده چنین امری توجیه اقتصادی داشته باشد، اگرچه از نظر بعد آموزشی برای سایر مدیران چندان مطلوب نیست.

در دوران دانشجویی، سابقه عضویت در یکی از باشگاه های سرمایه گذاری را داشته ام. اگرچه در ماه نخست حضور در میان بسیاری از مدیران و صاحبان کسب وکار موفق من را به وجد می آورد، اما اندکی بعد متوجه شدم آنچه از این باشگاه انتظار داشتم، در عمل محقق نشده است. بر هیمن اساس به نظر باید چند نکته مهم را هنگام تأسیس چنین باشگاه هایی مدنظر قرار داد:

- توجه داشته باشید که هدف از تأسیس چنین مراکزی، اجتناب از موارد آزاردهنده و کلیشه های معمولی است. بر همین اساس تلاش کنید تنها مطالب مهم در جلسات باشگاه میان اعضا رد و بدل شود. هرگونه اطلاعات اضافی و خارج از موضوع اصلی می تواند باعث ریزش مخاطب تان شود. توصیه من در این میان تعیین موضوع شخصی برای هر جلسه است. به این ترتیب صحبت ها نظم خاصی پیدا کرده و حول یک موضوع مشخص خواهد چرخید. ضمنا با استفاده از چنین شیوه ای امکان نتیجه گیری نیز به مراتب راحت تر خواهد شد.

- هزینه ای که از افراد معمولی برای حضور در میان مدیران و سرمایه گذاران موفق دریافت می کنید، باید تأمین کننده هزینه های جاری باشگاه و همین طور دستمزد مدیران کارآزموده باشد. به عبارت ساده، افراد موفق به راحتی اطلاعات شان را در اختیار عموم قرار نخواهند داد. بر همین اساس باید پیشنهاد نسبتا وسوسه کننده ای را برای این گروه داشته باشید. در عین حال اگر در جلب نظر طیف وسیعی از مدیران موفق عمل کنید، تبادل اطلاعات با دیگر افراد حرفه ای می تواند انگیزه مدیران را دوچندان کند.

پرسش هایی برای پیشرفت

- تأسیس باشگاه سرمایه گذاری نیازمند برقراری ارتباط با طیف نسبتا وسیعی از مدیران و صاحبان کسب وکار است. در این میان بهتر است کمتر تمرکزتان را روی رؤسای غول های بزرگ دنیای کسب وکار بگذارید. در واقع این دسته از افراد به طور معمول با هم روابط دوستانه ای دارند که در بیشتر موارد به تبادل اطلاعات مفید منجر می شود. استفاده از مدیران متوسط به نظر منطقی تر و امکان پذیر می رسد.

- مانند همه کسب وکارهای دیگر تأسیس باشگاه سرمایه گذاری نیازمند تبلیغ و بازاریابی مناسب است. نشریه های تخصصی و فضای مجازی بهترین گزینه های ممکن برای انجام چنین فعالیت هایی هستند. به یاد داشته باشید که مخاطب هدف شما طیف خاصی از مردم هستند نه همه. بر همین اساس تبلیغ در مجلات و سایت های عمومی چندان مؤثر به نظر نمی رسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی