یکشنبه, 22 مرداد 1396 - 11:04

21 روش تبلیغ موثر در بازار رقابتی

تبلیغ به معنی رساندن پیام است، پس هنگامی که تبلیغ می کنید یعنی می خواهید پیامی را برسانید.

حال هرچه روش رساندن پیام شما هوشمندانه تر باشد در نتیجه تأثیر بیشتری دارد.

در این مطلب که توسط سایت مکتب نوین ارائه شده است به چند روش تبلیغ موثر اشاره می کنیم.

1- چه چیز برای تبلیغ موثر دارید

اگر چیزی برای تبلیغ ندارید پول و وقت خودتان را هدر ندهید. شما باید چیزی داشته باشید که مردم حاضر باشند تبلیغ شما را بخوانند یا برای خرید بیایند.

شما چه چیز برای تبلیغ دارید؟ کیفیت اجناس خوبی دارید؟ خوب خدمت می دهید؟ اجناس ارزان دارید؟ شیک و مد روز هستید؟ مدل های کمیاب دارید؟ مشتری مدار هستید؟ بالاخره چه چیز برای تبلیغ دارید؟

 2- تبلیغ موثر با تکرار تبلیغ

تکرار؛ این یک راز بزرگ است. اگر می خواهید تبلیغ موثر داشته باشید آن را تکرار کنید وگرنه مردم شما را فراموش می کنند.
تحقیقات نشان داده حداقل باید پنج بار تبلیغ کنید تا مشتری به سمت مغازه شما بیاید.

3- تبلیغ موثر با جملاتی که مردم فکر کنند مهلتی ندارند

بسیاری از مردم کارشان را در دقیقه 90 یا در وقت اضافه انجام می دهند و بسیاری از مردم تا مجبور نشوند کاری را انجام نمی دهند، بنابراین عبارت هایی را که حس عجله و مهلت محدود دارند در تبلیغ به کار ببرید، مثلا فقط به مدت سه روز، فقط دو بسته دیگر مانده، تعداد محدود، همین الان تماس بگیرید تا تخفیف بیشتر بگیرید و ....

4- تبلیغ موثر با کلمات تحریک کننده احساس مشتری

اغلب تصمیمات ما به صورت احساسی گرفته و سپس با منطق توجیه می شوند. موضوع مهم این است که احساسات تحت تأثیر حواس پنجگانه ما ثبت و وارد مغز می شوند. پس باید حواس مختلف شخص را در فروش لحاظ کنیم.

تحقیقات نشان داده که پخش یک موسیقی خاص بر تصمیمات خریدار تأثیر می گذارد، همچنین ثابت شده که استفاده از بوی وانیل در لباس فروشی باعث فروش بیشتر شده است.

به طور خلاصه هر عاملی که باعث ایجاد احساس بهتر در مشتری شود، می تواند فرآیند تصمیم گیری خرید را ساده تر کند. پس از خود بپرسید چگونه تبلیغ کنیم و چه کلمات احساسی در تبلیغ به کار ببرم تا بیشترین اثر را داشته باشد.

کلمات قدرت فوق العاده ای دارند. مثلا سریع، آسان، بسیار ارزان، تضمین، لذت ببرید، پول بیشتر، زمان کمتر، در خانه و....

شما کلمه ای بسیار ساده است که باعث می شود  مخاطب به عنوان بخشی از گفت وگو قرار بگیرد.

می توانید: کلمه ای است که القا می کند که من می توانم کار انجام بدهم.

آسان: نشان می دهد که قرار نیست کار مشکلی انجام شود و به دست آوردن چیزی به راحتی امکان پذیر است.

جدید: یعنی من نخستین کسی هستم که آن را ارائه می کنم.

اختصاصی: این چیزی است که مختص من است و من را متمایز نمایش می دهد.

بهترین: نشان دهنده تمایز و نوعی بزرگی است.

5- تبلیغ موثر با تعداد جملات کمتر

چگونه تبلیغ کنیم تا با کمترین جملات بیشترین تأثیر را روی مشتری داشته باشد؟

در حقیقت شما باید با سه عبارت یا جمله نظر مشتری را به تبلیغ جلب کنید تا او اشتیاق پیدا کند بقیه را هم بخو اند. مثلا تضمین قطعی یا برگشت شهریه، قدرت، سرعت، یک شاهکار، صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در پول، نتیجه ای فوری، تحویل رایگان هدیه و جایزه و...، اینها کلماتی هستند که در مشتری ایجاد اشتیاق می کنند.

6- تبلیغ موثر با استفاده از عدد های کوچک یا بزرگ

اگر 10درصد تخفیف دارید ننویسید 10درصد، چون عدد کمی است بلکه آن را جمع ببندید. مثلا یک روسری دارید 25000تومان، 10درصد تخفیفش می شود 2500تومان. اگر می خواهید عدد آن زیاد به نظر برسد این گونه بنویسید. «باخرید تنها سه عدد روسری از ما تا 7500 تومان صرفه جویی می کنید.»

قیمت محصولات در ایران چندین صفر دارد. مثلاً کتاب 90000ریال است و وقتی قیمت ها را از ریال به تومان تبدیل می کنیم استقبال و فروش بیشتر می شود یعنی به جای کتاب 90000ریال بنویسید 9هزار تومان فروش بیشتر می شود.

وقتی می خواهید قیمت به نمایش بگذارید از حداقل صفر استفاده کنید.

وقتی می خواهید هدیه ای را به محصول یا خدمات اضافه کنید حتما صفر ها را بنویسید.

مثلا قیمت کتاب 9 هزار تومان و هزینه پست که توسط ما پرداخت می شود 30000ریال است.

7- تبلیغ موثر با راستی و صداقت؛ چیزی را تبلیغ کنید که هستید

اگر چیزی را تبلیغ کنید که نیستید یا از عهده آن نمی توانید بر بیایید این به ضرر شماست.

بعضی ها در تبلیغات شان می نویسند؛ بدون کارمزد، بدون پیش پرداخت، با اقساط شش ماهه.

وقتی برای خرید می روید آنها می گویند فقط زمانی بدون کارمزد و بدون پیش پرداخت می فروشیم که شما سه کالا از ما بخرید، بنابراین اول آن کار را انجام دهید، اگر دیدید می توانید انجام دهید بعد آن را تبلیغ کنید.

8- تبلیغ موثر با استفاده از رنگ

از چه رنگ هایی در تبلیغ استفاده کنیم تا تأثیر مورد نظر را به مشتری القا کند؟

دوست دارید در نگاه اول کالا یا خدمات تان چه حسی را در مخاطب برانگیزاند؟

- صداقت و اعتماد: آبی را انتخاب کنید.

- شور و هیجان: قرمز را انتخاب کنید.

- ریسک پذیری: نارنجی را انتخاب کنید.

- سرگرمی و تفریح: زرد را انتخاب کنید.

- دوستی با محیط زیست: سبز را انتخاب کنید.

- احتیاط: آبی را انتخاب کنید.

- توجه و دقت: صورتی، آبی، سبز و سبزآبی را انتخاب کنید.

- زیبایی: مشکی و نقره ای را انتخاب کنید.

- کیفیت: مشکی و نقره ای و بنفش را انتخاب کنید.

- ثروت و تجمل: طلایی و مشکی و نقره ای و بنفش را انتخاب کنید.

- قدرت: مشکی را انتخاب کنید.

بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفاده  ما بر مخاطب چه تأثیری می گذارد.

یک مثال ساده:

آیا متوجه شده اید که بیشتر رستوران های عرضه کننده خوراک حاضری در دکوراسیون خود از رنگ های قرمز روشن و نارنجی استفاده می کنند؟ علت آن سرعت بالای این رنگ ها و تأثیر روی مشتری است زیرا رنگ های قرمز و نارنجی، مشتری ها را تشویق می کند تا هر چه زودتر غذای شان را بخورند و رستوران را ترک کنند؛ یعنی همان کاری که صاحبان این قبیل رستوران ها از شما انتظار دارند.

 9- تبلیغ موثر با استفاده اندازه فونت

باید آنچه به نفع مشتریان است بزرگ تر بنویسید و اطلاعات تماس و نام فروشگاه را ریزتر بنویسید.

10- تبلیغ موثر با استفاده از مکان نوشتن جمله ها

از بالا به پایین ابتدا آنچه به نفع مشتری است بنویسید و در آخر نام فروشگاه و آدرس و... را بنویسید.

11- تبلیغ موثر با استفاده از محل تبلیغ

تبلیغ شما به درد چه کسی می خورد؟ مثلا لوازم خانگی را برای خانم ها باید تبلیغ کرد، مخصوصا خانم های دم بخت.

بازاریاب ها به این محل می گویند (بازار هدف). به قول معروف بازار هدف شغل شما چه کسانی هستند؟

12- تبلیغ موثر با استفاده از طنز

ایرانی ها عاشق طنز هستند؛ جملات یا تصویرهایی که طنز دارند فوق العاده هستند.

استفاده از طنز و شوخی در تبلیغ موجب برجسته و منحصر به فرد شدن تبلیغ شما نسبت به بقیه تبلیغ ها می شود.

 13- چه بنویسیم تا تبلیغ موثر داشته باشیم؟

کمتر از خودتان بگویید و بیشتر به اینکه چه نیازی را می توانید رفع کنید بگویید. ارزش کالای خود را بیان کنید.

14- برای موثرتر شدن تبلیغ خدمتی هم به مردم کنید

مثلاً تقویم می دهند و در تقویم خود را تبلیغ می کنند.

15- کاری کنید که تبلیغ شما را دور نیندازند

تبلیغات تاکسی تلفنی دیده ام که آیه  الکرسی را زیبا روی یک برگه گلاسه براق نوشته بود. مطمئناً خیلی ها این تبلیغ را نگه می دارند.

16- تبلیغ موثر با تست انواع تبلیغ

حتما قبل از توزیع تبلیغات آن را با چند نفر در میان بگذارید یا یک دفعه ای یک تبلیغ را 3هزار تا چاپ نکنید بلکه چند تا تبلیغ بنویسید، 10یا 100تا کپی بگیرید و ببینید کدام یک مشتری بیشتری برای شما جلب می کند. آن وقت تعداد زیادی از آن منتشر کنید.

17- تبلیغ موثر با استفاده از اطلاعات تماس

در اطلاعات تماس فقط شماره تلفن و موبایل ندهید. 50درصد ایرانیان درونگرا هستند و حاضر نیستند به شما زنگ بزنند.
آنها دوست دارند به شما پیامک بزنند یا ایمیل ارسال کنند. راهی برای تماس درونگرایان بگذارید.

18- تبلیغ موثر با استفاده از عکس به جای حرف

اگر بتوانید با یک عکس منظور خود را برسانید خیلی بهتر از این است که جمله بنویسید زیرا ذهن انسان تصویر را بهتر و زود تر از جمله دریافت می کند.

19- تبلیغ موثر با خلاقیت

یکی از ملزومات تبلیغات اثربخش، داشتن خلاقیت است. خلاقیت عامل ایجاد کننده تمایز در میان سیل انبوه تبلیغات است.

خلاقیت در تبلیغ ابزاری است که برای جلب توجه بیشتر مردم به کار می رود تا در نهایت بتواند ایجاد درگیری ذهنی در مشتری ایجاد کند، پس بهتر است متفاوت تبلیغ کنید تا در ذهن مشتری بماند.

20- تبلیغ موثر با استفاده از فروش قبل از موقع

اگر مشتریان با شما و محصول تان آشنا نیستند در ابتدای آگهی به سراغ فروش نروید.

بلکه ابتدا اطلاعات کافی در اختیار خواننده قرار دهید و او را متمایل به خرید کنید، سپس از قیمت و فروش صحبت کنید.

21- نکته طلایی در تبلیغ کارآمد

بسیاری از مغازه ها برای جلب مشتری تبلیغات می کنند، اما اکثر تبلیغات آنها جذب مشتری نمی کند یا بسیار کم جذب می کند.

چرا تبلیغ ما آنطور که باید جواب نمی دهد؟ دلیل آن این است که اکثر تبلیغات طوری نوشته می شود که مغازه دار خودش را معرفی می کند و در اینجا مشتری با خود می گوید «خوب به من چه که تو کی هستی.»

اگر می خواهید تبلیغ موثری داشته باشید، به جای معرفی خود به مشتری بگویید اگر از شما خرید کنند چه منافعی می برند.

مثلا چادرسرای نور، بورس انواع چادرمشکی و رنگی در خدمت شما عزیزان با 10سال سابقه. اما بهتر بود که این تبلیغ را می نوشت «در چادرسرای نور شما چادر هایی می خرید که رنگ آن ثابت و دو سال ضمانت دارد یا روی سر سنگینی نمی کند، حجاب کامل را به شما می دهد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز