دوشنبه, 24 مهر 1396 - 10:22

اقیانوس سرخ برای تجارت های آنلاین

مبحثی که مدت هاست متخصصین علم بازاریابی و فروش را درگیر چالش هایی جدی کرده، همانا فروش آنلاین و از طریق اپلیکیشن های تلفن های هوشمند است. کمتر کارخانه یا کمپانی را می توان یافت که هنوز به سمت فروش اینترنتی نرفته باشد.

به گزارش ام بی ای نیوز، امروزه نمونه های موفق و چشمگیر تجارت های ایرانی که براساس اینترنت و فروش آنلاین راه اندازی شده اند کم نیستند، حتی بعضا بسیاری از آنها به یک برند ارزشمند و پرطرفدار تبدیل شده اند. در این میانه، هر روزه نیز رقبایی از اقصی نقاط قد علم می کنند و تلاش بر تصاحب سهم بازار دیگری دارند.

این مقوله در ایران و جهان زنگ خطری را برای تجارت هایی که هنوز تفکرات سنتی یا نیمه سنتی بر فضای فعالیت آنها مستولی است به صدا در آورده است، چنانچه اخیرا در خبری آمده بود که (به دلیل حرکت تجارت ها به سمت فروش آنلاین) حدود یک چهارم مراکز خرید واقع در آمریکا، طی سه تا چهار سال آتی بسته خواهند شد. این خبر نگارنده را برآن داشت تا تحلیلی مختصر بر فعالیت های والمارت  (WALMART) و اتفاقاتی که در بخش فروش آنلاین آن در شرف وقوع است، داشته باشد.

والمارت دارای 4هزار و 690 فروشگاه عظیم در کشورهای مختلف، خصوصا قاره آمریکا است و به واقع یکی از امپراتوری های تجاری است. با توجه به مقوله خطر جدی که برای کلیه تجارت ها در رابطه با فروش آنلاین پیش آمده است، والمارت اخیرا تصمیم گرفته با گوگل شراکت ایجاد کند تا کالاهایش در گوگل اکسپرس  (GOOGLE EXPRESS) که همان مرکز خرید آنلاین گوگل است عرضه شود.

این کمپانی به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی جهان برای نخستین بار به این نتیجه رسیده است که کالاهایش را در جایی به غیر از وب سایت رسمی خودش - البته فعلا فقط در آمریکا- عرضه کند.

نکته در اینجاست که به دلیل قدرت گرفتن روزافزون آمازون(AMAZON)، هر دو کمپانی عظیم والمارت  (WALMART) و گوگل تحت تهدید آمازون هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته نخستین اولویت مردم برای انجام خرید آنلاین، زمانی که در وب جست وجو می  کنند بررسی و خرید از آمازون است، پس منطقا این اقدام مشترک والمارت و گوگل، دلیلی قطعی برای موفقیت آنها نخواهد شد، اما شاید بتوان به آینده فعالیت آنها امید داشت.

با توجه به تغییراتی که به دلیل پیشرفت تکنولوژی در فضای مجازی اتفاق می افتد، کلیه شرکت های تجاری به ناچار  باید خود را با آن تغییرات هماهنگ کنند تا بتوانند در روند جذب و نگهداشت مشتریان خود موفق عمل کنند.

نتیجه تحقیقاتی که در این راستا به عمل آمده نشان می دهد که مشتریان والمارت آنچه را قبلا با مراجعه حضوری می خریدند هم اکنون به گوگل هوم  (GOOGLE HOME) که یک سرویس جست وجو و خرید صوتی است سفارش می دهند. لازم به توضیح است که گوگل هوم، همانند آمازون اکو  (AMAZON ECHO) یک سرویس جست وجوی صوتی است.

تحقیقات گوگل می گوید بیش از 20درصد جست وجوها برای خرید کالا توسط گوشی های هوشمند و از طریق سرویس های صوتی صورت می گیرد و انتظار تغییر و تبدیل گشتن بخش عظیمی از خرید های مردم براساس سیستم های صوتی خیلی دور نیست. به رغم این بررسی ها، عموما باید گفت که گوگل در بازار تجارت الکترونیک کمی عقب است، در مقام مقایسه باید گفت که آمازون مانند یک دیپارتمنت استور  (DEPARTMENT STORE) بسیار بزرگ است در حالی  که گوگل اکسپرس تاکنون توانسته حدود 50فروشگاه خرده فروشی را در خود داشته باشد.

هم اکنون والمارت در تلاش است تا بتواند فروش آنلاین را از طرق مختلف افزایش دهد، به طوری که مشتریان حتی خرید سبزیجات و خواربار خود را هم می توانند آنلاین انجام دهند و این امر خود منجر به افزایش فروش 60درصدی سبزیجات و خواربار در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شده است.

آنچه به زعم نویسنده در شرف وقوع است در واقع آغاز اتحاد بین گوگل و والمارت نیست، بلکه آغاز رقابت بین والمارت و آمازون است و یکی از بهترین انتخاب های والمارت برای سوار شدن بر امواج سهمگین فروش آنلاین، ایجاد شراکت با گوگل خواهد بود. طبق آمارها در جولای سال گذشته حدود 83.6 میلیون نفر از سایت والمارت دیدن کرده بودند که این تعداد در همان بازه زمانی، حدود نصف بازدیدکنندگان از سایت آمازون بوده است. این امر نشان از سختی راهی دارد که والمارت  باید طی کند تا حتی بتواند در مقام دوم پس از آمازون قرار بگیرد.   

مشاور در مدیریت بازاریابی و مدیریت اجرایی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی