چهارشنبه, 23 خرداد 1397 - 14:45

وقتی باید تبلیغ مان را نجات دهیم / 6 راهکار برای نجات تبلیغات و جلوگیری از کلیشه ای شدن آنها

به قلم: کریستوفر بی جونز

حوزه تبلیغات در دهه های اخیر به موازات پیشرفت همه جانبه شاهد بروز پدیده های پیچیده ای به عنوان چالش بوده است. یکی از این چالش ها پدیده «نابینایی بنر» نام دارد. این پدیده به وضعیتی اشاره دارد که در آن به دلیل تکراری یا کلیشه ای بودن، تبلیغ ما مورد توجه مخاطب قرار نمی گیرد. در واقع انگار مخاطب این سنخ از تبلیغات را بارها و بارها مشاهده کرده است.

اگر کمپین تبلیغاتی شما از الگوی PPC (تبلیغات مبتنی بر پرداخت به ازای هر کلیک) پیروی می کند، عدم توجه مخاطب بدان در مراحل بعدی مشکلات عدیده ای را برای تان به وجود خواهد آورد. در تبلیغات فیس بوک اوضاع اندکی متفاوت است. در حقیقت مشکل اصلی در آنجا ارائه تبلیغات پر زرق و برق بدون توجه کافی به پیام اصلی است. به این ترتیب اگرچه آمار بازدید کاربران بالا خواهد بود، اما خبری از جذب مشتری و فروش نیست. به این ترتیب در چنین وضعی شما فقط پول اضافه ای به بخش تبلیغات فیس بوک پرداخت می کنید.

با انتخاب درست مخاطب هدف، بازاریابی و ارزیابی شرایط از نقطه نظرهای متفاوت به ظاهر نباید جای هیچگونه نگرانی از موفقیت کمپین تبلیغاتی مان وجود داشته باشد. به این ترتیب حوادثی نظیر پدیده «نابینایی بنر» جایی در فرآیند تبلیغاتی شرکت مان نخواهند داشت. در ادامه به بررسی توصیه هایی به منظور جلوگیری از عدم موفقیت کمپین های تبلیغاتی می پردازیم.

نوع پیشنهادتان را تغییر دهید

هرچه مقدار بودجه شما بیشتر باشد، شمار بیشتری از افراد را در زمانی کمتر جذب خواهید کرد. به این ترتیب در عرض زمانی اندک از سوی مخاطب های بی شماری دیده می شوید. برهمین اساس به جای کاهش بودجه تبلیغاتی برندتان در راستای رسیدگی به کارهای به اصطلاح مهمتر، به آن توجه ویژه داشته باشید. در این زمینه بسیاری از طراح های تبلیغات آنلاین به جای استفاده از الگوریتم قدیمی پرداخت در ازای هر کلیک (CPC) به سوی الگوی پرداخت در ازای هر هزار بازدید (CPM) حرکت کرده اند. به این ترتیب شما برای هر هزار بازدید از تبلیغ تان به سایت یا پلتفرم میزبان هزینه ای مشخص پرداخت خواهید کرد. مزیت استفاده از این شیوه امکان برقراری رابطه ای وسیع تر با مخاطب هاست. در حقیقت در الگوی جدید تبلیغات داستان کامل تری پشت هر آگهی وجود دارد. در این زمینه باید به یک نکته مهم توجه داشت: عرضه تبلیغات در سایت های پربازدید و به صورت ویژه که با هزینه بیشتری برای شما همراه است، الزاما به معنای موفقیت بیشتر نیست.

در اینجا باید نوع نگاه مان به تبلیغات را تغییر دهیم. در واقع تمرکز مخاطب دیگر روی تبلیغات بزرگ و ویژه نیست، بلکه به دنبال نوعی داستان تبلیغاتی همسو با نیازهای خویش است. به این ترتیب با تغییر نوع پیشنهادمان به مشتریان یکی از عوامل اصلی شکست کمپین تبلیغاتی مان را از میان برخواهیم داشت.

چرخش میان شبکه های تبلیغاتی و مخاطب های متفاوت

استفاده از پلتفرمی نظیر گروه های فیس بوکی به عنوان تنها راهکار ممکن برای جذب مخاطب اگرچه امکان مناسبی در راستای کسب اعتبار برای برندمان است، اما در زمینه جذب مخاطب عملکرد شایانی از خود به جای نخواهد گذاشت. براین اساس باید پلتفرم های تبلیغاتی مان را از یکدیگر جدا کنیم. به این ترتیب با طیف وسیع تری از مخاطب ها مواجه خواهیم شد. در این میان، برنامه ویژه ای برای کسانی که پاسخی مثبت به تبلیغات تان می دهد، داشته باشید. این پاسخ شامل ارسال ایمیل ویژه یا حتی بسته های تخفیفی می شود.

مطلب مرتبط: تبلیغات طناب نجات كسب‌ و كارهای نوپا

به طور معمول برندهایی که در شبکه های تبلیغاتی مختلف فعال هستند، تبلیغات ویژه ای را برای هر شبکه طراحی می کنند. توصیه من در اینجا استفاده از چرخشی از تبلیغات ویژه هر شبکه در پلتفرم های گوناگون است. به این ترتیب بدون نیاز به صرف هزینه اضافی همیشه تبلیغی تازه برای مخاطب در دست دارید. با توجه به اینکه تبلیغ ویژه هر شبکه ویژگی خاصی دارد، استفاده از شیوه چرخشی پدیده «نابینایی بنر» را به طور کامل خنثی خواهد کرد.

به روز رسانی جلوه های بصری تبلیغات

خوشبختانه راه های بسیار زیاد و در عین حال ساده ای برای به روز رسانی جلوه تبلیغات و نمایش آگهی های متفاوت برای مخاطب ها وجود دارد. به نمونه های زیر توجه کنید:

- عوض کردن تصاویر زمینه در تصویر اصلی آگهی

- بازی با میزان تاریکی و روشنایی تصویر

- تغییر رنگ یکی از عناصر تنهای آگهی

- تغییر کلمه کلیدی تبلیغات (کلمه هایی نظیر همین حالا تماس بگیرید، در تبلیغات آنلاین و محیطی)

علاوه بر راهکارهای فوق امکان تغییر تصویر اصلی کمپین در حین برگزاری آن نیز وجود دارد. در حقیقت چنین اقدامی به هیچ وجه گامی رو به عقب از سوی کسب و کار شما نخواهد بود، بلکه شجاعت و جسارت بالای برندتان را به نمایش خواهد گذاشت. به این ترتیب هرچند روز یک بار تصویر اصلی و برخی از المان های بصری کمپین تان را تغییر دهید. این امر باعث جذب نگاه های بیشتری به آگهی های تان خواهد شد. اگرچه امروزه اغلب شرکت ها برای تبلیغات شان از مدل های حرفه ای استفاده می کنند، اما شاید زمان آن رسیده که تبلیغ مان را اندکی ساده تر تهیه کنیم. به این ترتیب با استفاده از سوژه های ساده یا تصاویر ارسالی مشتریان آگهی تان را ساماندهی کنید.

ارزش پیشنهادی تان را تغییر دهید

توجه به تغییر ارزش های پیشنهادی یکی از راهکارهای اصلی در جلب طیف های هرچه متفاوت تر از کاربران است. براین اساس باید پیام اصلی کسب وکارتان را در قالب سلیقه کاربران متفاوت ارائه کنید. در این راستا استفاده از آزمایش های مبتنی بر پرسش وپاسخ از مخاطب ها اقدام منطقی به نظر می رسد. به طور معمول نتیجه این بررسی ها شما را در راستای یافتن ارزش مورد علاقه اغلب مخاطب های تان راهنمایی خواهد کرد. در این زمینه ثبت آمارهای کمی و کیفی کسب وکارمان پس از اجرای هر طرح ضروری است. این آمارها به خوبی از میزان تأثیرگذاری ارزش انتخابی شما حکایت خواهد داشت.

استفاده از کمپین های دوگانه

استفاده از دو کمپین به صورت همزمان و آزمایشی یکی از راهکارهای قدیمی و همچنان مؤثر در زمینه جذب مخاطب است. به این ترتیب با جمع آوری اطلاعات پیرامون هرکدام از کمپین ها علاوه بر آگاهی از میزان تأثیرگذاری هرکدام سلیقه مخاطب را نیز به دست خواهیم آورد. در این زمینه توجه داشته باشید که موفقیت کمپین تان به دقت پژوهش های جانبی بستگی دارد، بنابراین در فرآیند تحلیل داده ها از هرگونه کاستی پرهیز کنید.

استفاده از پیش بینی های مبتنی بر اطلاعات فعلی در زمینه ذخیره زمان بسیار مؤثر خواهد بود. در واقع اهمیت زمان در کسب وکار بر هیچکس پوشیده نیست. به این ترتیب با تحلیل دقیق اطلاعات و پیش بینی مؤثر روند جذب مخاطب و موفقیت کمپین تبلیغاتی خود را تسریع کنید.

پایان دادن به کمپین در صورت نیاز

در نهایت، اگر کمپین تان نمایش مطلوبی ندارد، همیشه امکان متوقف سازی آنها وجود دارد. پیشنهاد من آزمایش تمام المان های کسب وکارتان به منظور یافتن عامل اصلی شکست است. اگر کمپین شما عملکرد موفقی ندارد، پایان دهی به آن به حفظ وجهه حرفه ای تان کمک شایانی خواهد کرد. درست همانطور که ادامه بیش از حد تبلیغی موفق منجر به دلسردی مخاطب می شود، در مورد کمپین بی کیفیت نیز باید به سرعت دست به کار شد.

بی تردید عیب یابی یک کمپین حتی پس از توقفش به ما در زمینه ارائه تبلیغ های بهتر در آینده کمک خواهد کرد. در این زمینه باید تمام توصیه هایی را که در این مقاله ارائه شد، به یاد داشته باشید. به این ترتیب نقطه ضعف کمپین تان را یافته و در تبلیغ بعدی از بروز آن جلوگیری خواهید کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی