سه شنبه, 28 فروردين 1397 - 17:04

10 استراتژی بازاریابی که باعث رشد کسب و کار شما خواهد شد


   به قلم: آر. ال آدامز (R. L. Adams)

    کارآفرین، مهندس نرم افزار، وبلاگ نویس و نویسنده

شروع یک کسب وکار آسان نیست. برای شروع باید یک ایده ماندگار داشته باشید. سپس باید یک موقعیت سودآور را کشف و حوزه جغرافیایی فعالیت را مشخص کنید و چیز با ارزشی برای فروش داشته باشید. چه در حال فروش محصول باشید و چه در حال فروش خدمات یا اطلاعات، کسب جایگاه در بازار هر روز سخت تر می شود و بدون دارا بودن استراتژی های بازاریابی صحیح، کسب سود و در عرصه رقابت باقی ماندن عملا غیرممکن است.

یافتن استراتژی های صحیح بازاریابی محصول به نوعی شبیه پرتاب موشک به فضاست؛ آن چیزهایی که شما را به نقطه فعلی رسانده اند لزوما کسب وکار شما را تا مراحل بعدی پیش نمی برند. اگر احساس رکود می کنید باید پرتاب بعدی را انجام دهید. بیشتر کارآفرینان چنان سرگرم کار کردن «توی» کسب وکارشان هستند که از کار «بر روی» کسب وکارشان باز می مانند. سر و کله زدن با مسائل هر روزه یک شرکت نظیر حفظ مشتری و زنجیره تأمین و تقاضا، باعث می شود که اغلب ما از برنامه ریزی راهکارهای صحیح بازاریابی و رشد کسب وکار غفلت کنیم.

بهترین راهکارهای بازاریابی کدامند؟

هیچ جواب قطعی و مشخصی که در تمام شرایط صدق کند برای این سؤال وجود ندارد، اما کارهایی هستند که حتی در صورت محدودیت بودجه می توانید همین امروز برای افزایش مشتریان انجام دهید. البته همه چیز به زمان بستگی دارد. اگر پول کم دارید، باید کمبود پول را با کار زیاد و در زمان بیشتری جبران کنید.

1- از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

نباید شبکه های اجتماعی و قدرت جادویی شان را نادیده گرفت. بعضی کسب وکارها تماما بر مبنای شبکه های اجتماعی بنیان شده اند. ممکن است این کار در ابتدا خسته کننده و زمان بر باشد، اما هر قدر که جلوتر می روید، انتشار مطلب در شبکه های اجتماعی آسان و آسان تر می شود.

البته در صورت دارا بودن بودجه کافی می توان یک مدیر شبکه های اجتماعی استخدام کرد، اما اگر پول کافی برای این کار ندارید، سعی کنید خودتان باشید، از کسی تقلید نکنید. افکار و محصولات خودتان را به اشتراک بگذارید. چیزهایی را منتشر کنید که به کارتان مربوط می شود و برای مشتریان مفید است و باعث می شود آنها در مورد شما یا در مورد کسب و کارتان یا صنعتی که در آن کار می کنید، بیشتر بدانند.

در شبکه هایی مثل اینستاگرام یا اسنپ چت یا توییتر، برای ارتباط با کسب وکارهای موفق دیگر یا مشتریان بالقوه ای که ممکن است به دنبال محصولات یا خدمات شما باشند از پیام های مستقیم و صریح استفاده کنید. این یک راهکار قوی بازاریابی است.

2- فیلم های آموزشی بسازید

یکی از بهترین راه های تبلیغ کسب وکارتان این است که فیلم های آموزشی بسازید. به مردم چیز مفیدی آموزش دهید و نحوه کار را قدم به قدم به آنها یاد بدهید. هرچه بهتر این کار را انجام دهید، اعتبار بیشتری کسب کرده و سریع تر می توانید دیده شویدو فروش تان را بالا ببرید.

امروزه یوتیوب بعد از گوگل بزرگ ترین موتور جست وجوی اینترنتی است. هرکس که بخواهد در هر موردی فیلمی آموزشی ببیند به یوتیوب سر می زند. خودتان هم حتما بارها و بارها این کار را کرده اید. از خودتان بپرسید که در زمینه کسب وکارتان چه چیزی می توانید به مشتریان آموزش دهید؟ و کسب وکار شما چگونه می تواند به حل مشکلات مشتریان کمک کند؟

سخت ترین بخش ساخت یک فیلم آموزشی دیدن خودتان و شنیدن صدای خودتان است که رفته رفته به آن عادت می کنید. البته نیاز نیست که حتما تصویر شما در فیلم باشد، اما بهتر است صدای شما شنیده شود. ارزش دیده شدن قابل انکار نیست، پس بهتر است همین امروز یک ویدئوی آموزنده و معتبر بسازید و آن را در یوتیوب به اشتراک بگذارید.

3- همین حالا وبلاگ نویسی را شروع کنید

شروع به وبلاگ نویسی کنید. اگر کسب و کار شما یک وبلاگ ندارد، بهتر است همین الان یک وبلاگ بسازید. البته لازم نیست که حتما در وبلاگ شخصی خودتان بنویسید. بیشتر مردم وبلاگ نویسی را یک نوع تفریح شخصی می دانند و فکر می کنند وبلاگ ها چندان دیده نمی شوند. حقیقت این است که اگر ندانید چه کار می خواهید بکنید، وبلاگ شما مثل یک بیابان برهوت خواهدبود.

اما وبلاگ نویسی فقط به معنی نوشتن ایده های تان نیست. باید شروع به نوشتن یک وبلاگ رسمی کنید. از بسترهایی مثل مدیوم (Medium) برای انتشار محتوا استفاده کنید. سؤالات مردمی را در شبکه هایی مثل کورا (Quora) یا ردیت (Reddit) پاسخ دهید یا از بستر وبلاگ نویسی لینکدین (LinkedIn) استفاده کنید. اینها بعضی از مهم ترین بسترهای رسمی هستند که می توانید در آنها مطلب منتشر کنید و مخاطبان زیادی دارند.

4- بهینه سازی موتور جست وجو (سئو) را بشناسید

این حوزه بخشی از بازاریابی است که من به آن خیلی علاقه مندم و البته افراد زیادی از ورود به این حوزه می ترسند. بله، سئو می تواند ترسناک باشد، اما سئو حوزه ای بسیار قوی است و وقتی که بهینه سازی را یاد گرفته و با مفاهیم سئو آشنا شوید، در کارتان اوج می گیرید.

شرکت هایی هستند که به شما آموزش می دهند چگونه به صورت غیرقانونی از شبکه های خدماتی کسب وکار (PBN) و سایر برنامه های لینک سازی برای فریب دادن گوگل استفاده کنید. این روش ها ممکن است شما را در کوتاه مدت به نتیجه برساند، اما در نهایت به همان سرعتی که اوج گرفته اید به زمین خواهید خورد. در مورد سئو هیچ راه میانبری وجود ندارد. دقیقا مثل خود کسب وکار، اگر می خواهید به نتیجه برسید باید وقت و نیروی کافی برای سئو بگذارید.

چند توصیه کلیدی برای بهینه سازی صحیح سئو: کلیدواژه ها را پشت سر هم کپی نکنید. این یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی است که افراد انجام می دهند. محتوای تولیدی شما باید اول برای خواننده مفید باشد و بعد به سئو بپردازد. نکته مهم تر آنکه باید اطمینان حاصل کنید که محتوای تولیدی شما منحصر به فرد، آموزنده، جالب و معتبر است و ارزش کار شما را بالا می برد.

مطلب مرتبط: استراتژی های هوشمندانه بازاریابی برای محصولات دست ساز

5- تبلیغات در صفحات پربازدید شبکه های اجتماعی

اگر می خواهید بدون صرف سال ها وقت و انرژی، در شبکه های اجتماعی دیده شوید، باید از صفحاتی که در شبکه های مجازی تأثیرگذار و مشهور هستند، استفاده کنید. نکته اصلی پیدا کردن صفحات مناسب است. نیازی نیست به سراغ کسانی بروید که صفحات شان میلیون ها بازدیدکننده دارد. صفحاتی که صدها هزار یا حتی ده ها هزار بازدیدکننده دارند هم می توانند برای شما مفید باشند.

مهم ترین نکته این است که صفحات پربازدیدی را که به کار شما مرتبط هستند پیدا کنید تا بتوانید بازار هدف را مخاطب قرار دهید. آنچه مهم است تنها تبلیغات نیست، بلکه تبلیغاتی است که به مخاطب صحیح برسد. اگر این کار را درست انجام دهید، احتمالا می توانید با هزینه ای نه چندان زیاد، سود زیادی عاید خود کنید و درباره کارتان به بازار هدف اطلاع رسانی کنید.

اگر سامانه های فروش و محصولات شما در وضعیت مناسبی باشند تبلیغات از صفحات پربازدید شبکه های اجتماعی برای شما مناسب است. اگر شما پیشنهادی برای مشتریان دارید که منحصر به فرد است و باعث شناخته شدن کارتان می شود، بهترین راهکار بازاریابی، معرفی محصول در صفحات پربازدید شبکه های اجتماعی است. شرایط را ارزیابی کنید و با مدیران صفحات پربازدید وارد گفت وگو شوید و قیمت های آنها را با هم مقایسه کنید. چند کار برای نمونه به آنها محول کنید و ببینید کدام یک از آنها برای شما بهتر است.

6- پیشنهادهای جذابی به مشتریان ارائه دهید

تمام فوت و فن بازاریابی نهایتا در همین نکته خلاصه می شود. پیشنهادهای شگفت انگیز که در زمان درست و به مخاطبان درست ارائه شوند، می توانند نتایجی باورنکردنی داشته باشند. بهترین راه خلق چنین پیشنهادهایی، شناخت نقاط ضعف خلأ بازار و ارائه پیشنهادهایی در آن مورد است.

مطلب مرتبط: برترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی برای کسب و کار شما

بازار هدف شما با چه مسائل و مشکلاتی روبه روست؟ شما با چه هدفی وارد این کسب و کار شده اید؟ قبل از ارائه یک پیشنهاد جذاب، این سؤال ها را از خودتان بپرسید. بهتر است از همان ابتدا به دنبال شناخت خلأ بازار باشید و حتما در هنگام ارائه پیشنهادهای مشتری پسند به این نکته اشاره کنید که آن چیز که شما می فروشید چه خلأیی را پر می کند.

7- از تبلیغات هوشمند فیس بوک استفاده کنید

یکی از بهترین روش هایی که می توانید برای بازاریابی هر چیزی از آن استفاده کنید، تبلیغات در فیس بوک است. با استفاده از فیس بوک شما می توانید به آسانی به بازار هدف متصل شوید. می توانید تبلیغات خود را بر اساس علایق، سن، تأهل یا تجرد، محل زندگی و بسیاری مشخصات دیگر افراد، برنامه ریزی و منتشر کنید.

روش نتیجه گرفتن از تبلیغات فیس بوکی از طریق افزایش کلیک ها نیست. باید به مشخصات گروه هدف و رفتار آنها توجه کنید و بر اساس عکس العمل آنها، تبلیغات خود را اصلاح و مجددا ارسال کنید. اگر نمی دانید چطور برنامه انتشار و ارزیابی تبلیغات فیس بوک (Facebook Pixel) را روی وب سایت شرکت نصب کنید، باید این کار را همین امروز یاد بگیرید. حتی اگر خودتان ارسال تبلیغات از طریق فیس بوک را متوقف کرده اید، باز هم می توانید تبلیغات خود را از طریق برنامه Pixel برای بازار هدف ارسال کنید.

پیکسل (Pixel) هر کسی را که از وب سایت شما بازدید می کند، شناسایی کرده و می تواند تبلیغات متناسب با نیازشان به آنها ارسال کند. برای مثال اگر در وبسایت شرکت، محتوایی را در مورد آموزش رانندگی با کامیونت منتشر کرده باشید، با برنامه ی پیکسل، می توانید خوانندگان این مطلب را شناسایی کرده و تبلیغات اخذ گواهی نامه رانندگی کامیونت را برای کسانی ارسال کنید که احتمالا به این موضوع علاقه نشان داده اند. به این صورت، تبلیغات شما بسیار مؤثرتر و درآمدزا خواهند بود.

8- از لینکدین (LinkedIn) درست استفاده کنید

آیا می دانستید که می توانید در حساب کاربری خود در لینکدین به آسانی فیلم به اشتراک بگذارید؟ می توانید برای معرفی خودتان و کسب وکارتان زمان بیشتری صرف کنید و یک ویدئوی کوتاه بسازید. این ویدئو را در بخش معرفی حساب کاربری خود بارگذاری کنید. این راه آسانی برای بازاریابی غیرمستقیم است و اگر به درستی انجام شود به نتایج شگفت انگیزی منتهی خواهد شد.

اگر از طریق لینکدین با افراد زیادی مرتبط هستید، ولی حساب کاربری تان غیرفعال است، همین امروز انتشار مطالب را شروع کنید. شما می توانید از طریق این شبکه اجتماعی حرفه ای با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کنید، به ویژه اگر مطالبی که منتشر می کنید پربیننده شوند. لینکدین محل مناسبی برای شروع سفر شما در دنیای کارآفرینی است. راجع به چالش ها و تجارب شغلی تان صحبت کنید. هرقدر مطالبی که منتشر می کنید تأثیرگذارتر باشند، مخاطبان شما بیشتر شده و مطالب تان پربازدیدتر می شوند.

9- یک برنامه بازاریابی و فروش رابطه ای طراحی کنید

بیشتر مردم از قدرت بازاریابی رابطه ای آگاه نیستند. رابطه ها می توانند رشد زیادی را برای کسب وکار ایجاد کنند، اما پیدا کردن همکاران مناسب همیشه آسان نیست. اگر می خواهید رابطه ها کار شما را جدی بگیرند باید سود خوبی برای آنها تعیین کنید.

بازاریابی رابطه ای می تواند مثل یک میدان مین خطرناک باشد و برای به انجام رساندن آن شهامت و پشتکار زیادی لازم است. اکثر ما بعد از مواجهه با چند مانع از این کار دلسرد می شویم، اما نباید اجازه دهید که احساسات تان مانع شما شوند. با اجرای یک برنامه فروش رابطه ای و اجرای آن می توانید ظرفیت فروش را به حداکثر برسانید و از تلاش سایرین نیز در این مسیر بهره ببرید.

10- از روش های بازاریابی با ایمیل استفاده کنید

بخشی از هر فروش موفق از طریق بازاریابی ایمیلی انجام می شود، یعنی ارسال پیام های خودکار به افرادی که در فهرست دریافت پیام، ثبت نام کرده اند. از این پیام ها برای ایجاد ارتباط با مشترکان استفاده کنید. متن پیام ها باید منحصر به فرد و شفاف و در جهت هدف شما باشد.

از پاسخ هایی که از طریق ایمیل دریافت می کنید و ایمیل های بازدیدکنندگان وب سایت برای بزرگ تر کردن این فهرست استفاده کنید. اگر شخصی بر روی لینک خاصی کلیک کند، مشخص است که به آن موضوع علاقه نشان داده است. می توانید در مورد بازاریابی محصول مرتبط به آن لینک، از طریق ارسال ایمیل با آن شخص ارتباط برقرار کنید. اگر شخصی از شما خریدی انجام می دهد، ایمیل وی را در فهرست خریداران ثبت کنید. شناخت خریداران و شناخت علایق خریداران بالقوه، گامی مهم در جهت تفکیک نیازهای مشتریان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی