شنبه, 09 دی 1396 - 16:59

ورود ۲ فاینانسور به قرارداد هواپیمای ایران / دهمین و یازدهمین هواپیمای برجام به مهرآباد رسید

فرصت امروز: دو فروند هواپیمای ATR روز گذشته در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست تا بدین ترتیب تعداد هواپیماهای تحویل‌شده از سوی این شرکت به ایران‌ایر پس از برجام به هشت فروند برسد.

این هواپیماها در قالب قراردادی به ایران آمدند که در جریان آن باید ۲۰ هواپیمای ATR تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به تهران تحویل شود. ATR پیش از این در دو مرحله ابتدا چهار و سپس دو فروند هواپیمای جدید به ایران‌ایر تحویل داده بود. با احتساب هواپیماهایی که دیروز وارد ایران شدند تعداد هواپیماهای برجامی اضافه‌شده به ناوگان کشور به ۱۱ فروند رسید.

ایران‌ایر در قالب سه توافق جداگانه، ۱۰۰ فروند ایرباس، ۸۰ فروند بویینگ و ۲۰ فروند ATR خریداری خواهد کرد. رئیس سازمان هواپیمایی پیش از این اعلام کرده بود احتمالا تا پایان سال ۱۳۹۶ بین 8 تا ۹ هواپیما جدید وارد ناوگان ایران خواهند شد.
پس از ورود سه فروند ایرباس، ورود هواپیماهای جدید این شرکت با وقفه‌ای چند ماهه مواجه شده که پیگیری مسائل مربوط به فاینانس این هواپیماها اصلی‌ترین علت آن است. در همین زمینه، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل اعلام کرد که با بررسی شرایط پنج شرکت فاینانس‌کننده که در قراردادهای هواپیماهای ایران مشخص شده بودند، در حال حاضر دو شرکت اروپایی و چینی باقی مانده‌اند که قرارداد آنها در مرحله نهایی‌شدن است.

اصغر فخریه‌کاشان در حاشیه ورود دو هواپیمای جدید ATR به ایران گفت: در قراردادهایی که ایران‌ایر با سه شرکت هواپیماساز ایرباس، بویینگ و ATR بسته است، این شرکت‌ها متعهد شده‌اند که بخشی از هواپیماهای این قراردادها را تامین فاینانس کنند که البته رقم آنها و شرایط‌شان نسبت به فاینانس‌های معمول قدری متفاوت است.

به گفته وی، آنچه از سوی شرکت‌های هواپیماساز به عنوان فاینانس مطرح می‌شود، به بک‌استاپ فاینانس معروف است. این به معنای این است که وقتی خریدار نتواند فاینانس را از محل دیگری تامین کند، این شرکت‌ها خود فرآیند تامین مالی را اجرایی می‌کنند که برای‌شان سود بیشتری دارد و مدت‌زمان آن نیز کوتاه‌تر است.

گزارش «فرصت امروز» از نشست خبری روز گذشته به مناسبت ورود دو هواپیمای ATR را در ادامه می‌خوانید.

روش‌های تامین مالی برای خرید هواپیما

اصغر فخریه‌كاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در نشست خبری همزمان با ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به كشور در خصوص منابع تامین مالی خرید هواپیماهای برجامی گفت: تامین مالی این قراردادها از سه منبع انجام می‌شود كه وام اخذشده از صندوق توسعه ملی، خود فروشندگان متعهد و شركت‌های لیزینگ از جمله آن به شمار می‌روند.

او مدت‌زمان پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری‌شده را هر سه ماه یكبار اعلام كرد و گفت: طبق این قراردادها هواپیماها خود وسیله وام‌های اخذشده بوده و دولت تضمینی برای آن نمی‌دهد چراكه تمامی اقساط به اتكای درآمد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از خود هواپیماها پرداخت خواهد شد.

كاشان در ادامه تامین مالی ۱۲ فروند هواپیمای ATR باقی‌مانده از ۲۰ هواپیمای موجود در قرارداد را برعهده فروشنده اعلام كرد و گفت: با این وجود هم‌اكنون در حال مذاكره با سایر شركت‌های لیزینگ هستیم تا بتوانیم هزینه بخشی از این ۱۲هواپیما را از این طریق تامین مالی كنیم.

وی از تحویل سه فروند هواپیمای ایرباس در سال ۲۰۱۸ به كشور خبر داد و گفت: فاینانس این سه فروند هواپیما تقریبا نهایی شده و تنها تنظیم متن نهایی قرارداد باقی مانده است.

۸ تا ۱۰ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هما افزوده می‌شود

همچنین فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری در خصوص كمك سایر بخش‌های وزارت راه و شهرسازی برای تامین هزینه‌های جاری این شركت بیان كرد: هما در یك ماه گذشته برای تامین حقوق بازنشستگان مجبور به دریافت ۲۰میلیارد تومان از سازمان بنادر و دریانوردی شد. هرچند كه با شرایط موجود در تلاش هستیم منابع مالی خود را تقویت كنیم، باید با استفاده صحیح و قیمت‌گذاری بلیت‌های پروازی به افزایش درآمد خود و انجام تعهدات‌مان كه قطعا حقوق برحق بازنشستگان هما خواهد بود ایفای نقش كنیم.

شرفبافی همچنین از تحویل تعداد هواپیماهای ATR بیشتر در سال ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: تحویل تعداد دیگری از هواپیماهای بویینگ و ایرباس را نیز در دستور كار خود داریم ولی طبق برنامه موجود تا پایان سال ۹۶ هواپیمای جدیدی را وارد كشور نخواهیم كرد، اما در سال ۹۷ شاهد ورود ۸ تا ۱۰ فروند هواپیمای دیگر به آشیانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

تاکید بر تاسیس و توسعه ایرلاین‌ها

علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشور نیز در این نشست خبری درخصوص بازسازی صنعت حمل‌ونقل هوایی كشور گفت: یكی از راهكارهای بازسازی این صنعت تاسیس و توسعه ایرلاین‌ها است. شركت‌های هواپیمایی موجود در كشور در حال حاضر دارای مدل‌های اجرایی قدیمی هستند كه ساختار آنها باید تغییر یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شركت‌های هواپیمایی كه فعالیت زیادی در این عرصه ندارند و در سال‌های گذشته مجوز كار خود را دریافت كرده‌اند در زمان ارتقای بازار رقابتی و توسعه صنعت در كشور خود مجبور به كناره‌گیری شده و جای خود را به ایرلاین‌های قوی‌تر خواهند داد.

عابدزاده درباره مسئله ادغام ایرلاین‌ها در كشور نیز گفت: قطعا این مسئله نسبت به ایجاد فضای رقابتی در كشور اهمیت كمتری دارد. ما اگر بخواهیم بازار را در ایران رقابتی كنیم خود شركت‌ها به دنبال ادغام خواهند رفت، چراكه شركت‌های كوچك در حوزه رقابت‌های سنگین قادر به تحمل بازار نخواهند بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز