پنج شنبه, 09 آذر 1396 - 08:25

سازندگان پلتفرم جدید ایران خودرو گردهم آمدند / گام مهم ایران خودرو در تحول خودروسازی كشور

دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو در سال96 را می توان گام مهم تحول در خودروسازی كشور به شمار آورد؛ چه آنكه در این سال نخستین و مهم ترین قرارداد بین المللی صنعت خودروی ایران با برندهای معتبر برای طراحی پلتفرم به مرحله اجرا رسید و همكاری ایران خودرو با سازندگان طراز اول جهانی به صورت رسمی آغاز شد.

اجرای قرارداد و تفاهمنامه بین المللی ایران خودرو با طراحان و صنعتگران معتبر جهانی براساس برنامه زمان بندی و شرح وظایف طرفین قرارداد آغاز شد. این پروژه با مشاركت و همكاری شركت های مطرح جهانی مانند پینین فارینای ایتالیا،  هیوندایی پاورتك كره جنوبی و ماهله آلمان درحال اجرا است.

به منظور تحقق اهداف در بخش طراحی پلتفرم و توسعه محصول، نخستین نشست مشترك سازندگان پلتفرم جدید با عنوان «Early Supplier Involvement» با حضور نمایندگانی از شركت پینین فارینا و نمایندگان شركت‏های طراح و سازندگان داخلی و خارجی در روزهای ابتدایی آبان ماه در محل سالن اجتماعات ساپكو برگزار شد.

در این نشست كه نمایندگان و مدیران ارشد طراحان جهانی و بیش از 80 سازنده توانمند داخلی در آن حضور داشتند، وضعیت اجرای قرارداد بررسی و گزارشی از برنامه های آینده تا زمان عرضه پلتفرم و محصولات جدید ارائه شد.

این نشست فرصتی مناسب برای ایران خودرو و شركت پینین فارینا بود تا به تمامی تامین كنندگان داخلی و خارجی علاقه‏مند، اهداف فنی و برنامه زمانی پروژه پلتفرم جدید ایران خودرو را معرفی كنند.

نقش مهم زنجیره تامین

مدیرعامل ساپكو اولین سخنران این نشست بود. وی درباره طرف های قرارداد طراحی پلتفرم جدید ایران خودرو گفت: پینین فارینا از شركت های مطرح در بخش طراحی خودرو،  هیوندایی پاورتك كره در طراحی و تولید گیربكس اتوماتیك و ماهله آلمان در طراحی موتور خودرو از شركای اصلی ایران خودرو در پروژه طراحی پلتفرم جدید هستند كه با همراهی سازندگان بنام خارجی و بیش از 100 سازنده داخلی مسئولیت اجرای پروژه پلتفرم جدید ایران خودرو را برعهده دارند.

حسین نجاری هدف پروژه طراحی پلتفرم جدید را ارتقای نام ایران خودرو در بازارهای بین المللی دانست و ضمن وسیع خواندن طیف آن از مرحله مفهومی و كانسپت تا تولید انبوه خودرو گفت:  طراحی، مهندسی، اجرا، تولید و ارزیابی در طیف اجرای این پروژه قرار دارند.

نجاری افزود: شركت ایتالیایی پینین فارینا طراحی پلتفرم ماژولار برای خودروهایی در كلاس های سدان،  هاچ بك،  كراس اوور و وانت را برعهده خواهد داشت و شركت ماهله نیز طراحی پیشرانه با احتراق بنزینی را انجام خواهد داد.

مدیرپروژه طراحی پلتفرم جدید ایران خودرو تاكید كرد:  محصولات در دو بخش مشخصات سطح بالا و معمولی طراحی خواهد شد كه پیشرانه محصولات در هر دو بخش موتور سه سیلندر توربو شارژ است. وی ادامه داد:  پروژه های صنعتی سازی نیز هم زمان در بخش های بدنه سازی،  پرس،  مونتاژ و... درحال انجام است.

مدیرعامل ساپكو زمان عرضه اولین محصول این همكاری را دو سال و نیم آینده اعلام كرد و گفت: قیمت محصولات در دو بخش سطح بالا و معمولی رقابتی خواهد بود. وی صادرات 30درصدی و بومی سازی بیش از 70درصد قطعات و مجموعه ها را از دیگر اهداف پروژه عنوان كرد و گفت:  در صورت تحقق اهداف داخلی سازی، قیمت محصول رقابتی خواهد بود.

وی همكاری سازندگان در اجرای پروژه را مهم توصیف كرد و گفت:  درحال حاضر بیش از 600 سازنده و تولیدكننده داخلی با ساپكو همكاری می كنند و در بخش های مختلف مجموعه ها و قطعات را در اختیار ایران خودرو قرار می دهند.

تولید موتور بسیار كم مصرف

عضو هیات مدیره شركت ماهله آلمان نیز در این نشست با بیان اینكه همكاری ما با ایران خودرو در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد، گفت: یكی از پروژه های مشترك ایران خودرو و ماهله تولید یك نمونه پیشرانه سه سیلندر است كه بسیار كم مصرف خواهد بود.

مارتین برگر اظهار كرد: افزایش استانداردهای پیشرانه ها و رفتن به سمت هیبریدی ها پرهزینه است و به همین دلیل از نمونه های ساده تر شروع كردیم. ضمن اینكه ماهله در بخش سی.ان. جی هم تجربیات زیادی دارد.

برگر در ادامه ضمن اشاره به پتانسیل های همكاری با ایران خودرو گفت: شركت ما در بخش پیشرانه كنسرسیوم طراحی و تولید پلتفرم جدید ایران خودرو فعالیت می كند و با توجه به پتانسیل های موجود اطمینان داریم كه این همكاری چندملیتی نتیجه بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: می دانیم كه در سال های آینده برقی سازی و رانندگی اتوماتیك تا سال2030 و بعد از آن نقش مهمی در صنعت خودرو جهان خواهد داشت از این رو باید فناوری هایی را به كار بگیریم كه در سال 2030 شیب استفاده از پیشرانه های درون سوز كمتر شود.

آماده همكاری با قطعه سازان معتبر جهانی

دبیر انجمن قطعه سازان كشور دیگر سخنران این نشست بود. وی گفت:  اولین تجربه همكاری قطعه سازان با شركای جهانی در شركت ایكاپ بوده كه با ارزیابی دقیق 200 واحد قطعه سازی از سوی پژو، در نهایت 100قطعه ساز در كنار ایكاپ همكاری های خود را با قطعه سازان جهانی آغاز كرده اند.

رضا رضایی با اعلام آماده بودن قالب ها برای ساخت قطعات و مجموعه های محصولات ایكاپ اظهار كرد: قطعه سازان آمادگی دارند تا میزان داخلی سازی قطعات در خودروهای 2008، 208 و 301 را به 70درصد برسانند.

وی با بیان اینكه مدیریت هوشمند در ایران خودرو باعث شد كشور در شرایط سخت اقتصادی تحولات عظیمی را در صنعت خودرو و قطعه سازی تجربه كند، افزود: درحال حاضر 1200 قطعه ساز به تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان مشغول هستند كه از این تعداد 550 واحد عضو انجمن و دارای برند و شناسنامه هستند.

رضایی افزود: صنعت قطعه سازی و انجمن قطعه سازان در اوایل دهه90 براساس استراتژی توسعه صنعت و با حمایت خودروسازان و دولت شكل گرفت و با حمایت های خودروسازان مراحل رشد خود را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به ظرفیت فعلی قطعه سازان گفت: هم اكنون بیش از 270هزار نیرو در قطعه سازی كشور مشغول به كار است و میزان دارایی ثابت قطعه سازان با گردش مالی 5میلیارد دلار، 4میلیارد دلار برآورد می شود.

رئیس انجمن قطعه سازان كشور ضمن اشاره به تصمیم درست و بجا در استفاده از توان قطعه سازان داخلی در مشاركت های بین المللی در تولید خودرو گفت: قطعه سازان بزرگ و توانمند داخلی آمادگی دارند تا با ایجاد شركت های جوینت ونچر و یا شكل های دیگری از همكاری،  با قطعه سازان بزرگ جهانی مشاركت كنند و موجب فناوری در این بخش شوند.

تولید خودروهای مختلف روی پلتفرم جدید

نماینده مدیرعامل شركت پینین فارینا ایتالیا به عنوان یكی از طرف های اصلی قرارداد، پروژه این شركت در همكاری با ایران خودرو را طراحی پلتفرم آینده این خودروساز اعلام كرد و گفت: طراحی و توسعه خودروها و موتورهای احتراق داخلی با همكاری دیگر شركت های حاضر در این كنسرسیوم از جمله فعالیت های ما خواهد بود.

جینو موزاكو اظهار كرد: استراتژی اصلی ما سبك جدیدی دارد كه تنها شامل طراحی یك خودرو نمی شود و مباحثی مثل مصرف سوخت، رقابتی بودن، ایمنی و محیط زیست را نیز در نظر دارد.

وی گفت: تولید خودرو در كلاس های مختلف هاچ بك، سدان، كراس اوور و اس.یو.وی روی این پلتفرم پیش بینی شده است، ضمن اینكه تولید خودروهای هیبریدی و الكتریكی نیز در این كنسرسیوم موردنظر قرار گرفته است.

موزاكو در ادامه ضمن معرفی شركت پینین فارینا گفت: شركت ما یك شركت طراحی و مهندسی است كه محصولاتی مثل فراری از جمله خودروهایی هستند كه توسط این شركت طراحی می شوند.

زیرساخت های مطلوب عامل مهم سرمایه گذاری

دیگر سخنران نشست سازندگان پلتفرم جدید ایران خودرو معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو بود. وی گفت: با اجرای پروژه طراحی پلتفرم جدید ایران خودرو و عرضه محصولات جدید،  سهم بازار افزایش یافته و اهداف صادراتی نیز محقق شود.

كامران سپهری با اشاره به رشد اقتصادی ایران در شرایط لغو تحریم های بین المللی گفت:  زیرساخت های موجود در ایران نسبت به كشورهای منطقه در شرایط مطلوبی قرار دارد،  نیروی انسانی جوان در دسترس با سطح دانش و تخصص مناسب نیز یكی از مزایای سرمایه گذاری به شمار می رود.

وی افزود:  ایران با جمعیت 84میلیونی خود تقاضای بالایی برای خودرو در آینده خواهد داشت كه این فرصت و مزیتی است كه سرمایه گذاران به آن توجه دارند.

سپهری به میزان بالای فروش خودرو در بازار ایران اشاره كرد و گفت:  در سال 2016 با فروش یك میلیون و نیم خودرو رتبه 13 فروش از آن بازار ایران بوده است كه پیش بینی می شود با عرضه محصولات متنوع در آینده این رتبه ارتقا یابد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز