یکشنبه, 29 مرداد 1396 - 08:40

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه رأی اعتماد چه گفت / انباشت 470 میلیارد دلار ثروت در خانه های خالی

فرصت امروز: نمایندگان مجلس پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی کردند.

عباس آخوندی ۶۰ ساله دارای دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است و وزیر راه و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی، معاون سیاسی وزیر کشور را در سوابق کاری خود دارد.افزایش سهم ترانزیت و ارتقای نقش بین المللی سیستم حمل ونقل کشور و دستیابی به 10.5 میلیون تن جابه جایی بار ترانزیت غیر نفتی  (مجموعا حدود 17.7 میلیون تن) در جهت تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مشروط به رفع موانع فراسازمانی از برنامه های عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی در دولت دوازدهم است.

ثروت های بدون استفاده در خانه های خالی و دوم

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی روز شنبه در ابتدای دفاع از برنامه های خود در صحن مجلس بیان داشت: بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.

وی به ذکر چند آمار پرداخت و گفت: تعداد خانوار موجود در ایران 24 میلیون و 190هزار خانوار است؛ تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 دستگاه است؛ یعنی به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه داریم؛ یعنی باید اوضاع خیلی خوب باشد، اما آیا واقعا این طور است؟ آیا وضع مسکن به این خوبی است؟ قطعا خوب نیست.

آخوندی ادامه داد: آمار سال 1395 نشان می دهد 2میلیون و 587هزار خانه خالی در کشور داریم؛ این تعداد در سال 1390به میزان 630 هزار دستگاه بوده؛ یعنی ظرف پنج سال 2میلیون خانه خالی اضافه شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: 2میلیون و 100 هزار خانه دوم در ایران وجود دارد؛ جمع خانه های خالی و خانه های دوم حدود 4میلیون و 700 هزار دستگاه است. مفهوم این عدد چیست؟ اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم، حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.

آخوندی افزود: این رقم بیش از چهار برابر کل ارزش بازار بورس ایران است؛ این وضعیتِ بازار دست کاری شده ایران است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از سال 1384 تا 1392 قیمت زمین در تهران 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شده است و در حال حاضر بیش از 19میلیون نفر در بدمسکنی مطلق زندگی می کنند.

آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن منابع مالی زیادی را اتلاف کرده ایم، گفت: هم اکنون در منطقه یک تهران 31هزار خانه خالی وجود دارد و این نشان می دهد با دو قطبی شدن شمال و جنوب شهر تهران تفاوت قیمت مسکن در این مناطق به 12 برابر رسیده، آیا این عدالت اجتماعی است که ما می گفتیم؟ وی گفت: بانک مرکزی هم اکنون 22هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مسکن پرداخت کرده و این نتیجه سوداگری و فساد در بازار مسکن و ساختمان در ایران بوده است، آیا این روند برای ما قابل ادامه است؟

جلوگیری از شهر فروشی و تراکم فروشی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: ما در چهار سال گذشته از شهرفروشی و تراکم فروشی در ایران جلوگیری کردیم و اکنون تورم قیمت مسکن در ایران کمتر از میانگین نرخ تورم است. آخوندی افزود: اگر قیمت زمین در ایران رشد ندارد، دلیل آن جلوگیری از فساد در شهرفروشی است و وضعیت گذشته برای ما در حوزه مسکن قابل ادامه دادن نیست و آیا تداوم این وضعیت برای ما افتخارآمیز است؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران چهار گروه داریم که باید وضعیت مسکن آنها سروسامان پیدا کند، گفت: خانه اولی ها کسانی هستند که برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند و رفع حاشیه نشینی 11میلیون ایرانی که بدمسکن هستند برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی یادآورشد: احیای بافت های فرسوده شهری که هم اکنون 8میلیون نفر در این بافت در شرایط بد زندگی می کنند و تأمین مسکن گروه های کم درآمد چهار گروه اصلی مخاطبان ما در حوزه تأمین مسکن هستند که باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به تأمین مسکن برای این گروه ها اقدام کنیم.

آخوندی با انتقاد از مسکن مهر گفت: با بیش از 100هزار میلیارد تومان هزینه در مسکن مهر آیا توانستیم مشکلات مسکن را در کشور حل کنیم؟ آیا ادامه این روند به نفع کشور است؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: در چهار سال گذشته توانستیم 900هزار واحد مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهیم، درحالی که پیش از این بسیاری از واحدهای مسکن مهر ناقص به مردم تحویل شده بود.

آخوندی اظهار داشت: اگر ما برای افتتاح 900هزار واحد مسکن مهر اقدام می کردیم، باید در 2هزار مراسم افتتاح مسکن مهر شرکت می کردیم، درحالی که اعلام کردیم باید تمام واحدهای مسکن مهر با خدمات زیربنایی به متقاضیان تحویل شود. وی گفت: عده ای گفتند بنده 123 شرکت دارم و این موضوع در مجلس به کمیسیون اصل 90 ارجاع و بعدا معلوم شد که این گفته صحت ندارد. ما

شهر فروشی را متوقف کردیم تا مسکن برای کم درآمدها بسازیم و درصددیم مشکلات بافت های فرسوده و حاشیه نشینی را حل  و فصل کنیم.

برنامه های مسکن اجتماعی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: هم اکنون 2 هزار و 700 محله بد مسکن در ایران وجود دارد و با برنامه ریزی درصددیم در 10 سال آینده این محله ها را احیا کنیم، یعنی سالانه 270 محله درحالی که مسائل هر محله با یکدیگر تفاوت زیادی دارد.

آخوندی افزود: با استفاده از نظام پس انداز هم اکنون از 211 هزار متقاضی خانه اولی ها بیش از 4500 میلیارد تومان بدون اتکا به یارانه های دولتی در بانک مسکن تجهیز منابع شده و برای خرید مسکن در بافت های فرسوده شهری سود این تسهیلات 8درصد تعیین شده است.

وی گفت: خوشبختانه نمایندگان محترم در برنامه ششم توسعه برای رفع مشکلات بافت های فرسوده شهری ردیف بودجه در نظر گرفتند، درحالی که پیش از این اعتبار بافت های فرسوده شهری سالانه 37میلیارد تومان بود، هم اکنون این اعتبار به یک هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ما نیز کار را در این بخش شروع کرده ایم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به مزیت های مسکن اجتماعی بیان کرد: در این طرح که در هیأت دولت تصویب شده، قرار است سالانه 100هزار واحد برای افراد کم درآمد به تشخیص کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن و تامین اجتماعی ساخته شود.

افزایش سهم حمل و نقل ریلی تا سال 1400

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه های خود در حوزه حمل ونقل افزود: در ایران بیش از 217هزار کیلومتر راه وجود دارد، در برابر آن ما تنها 13هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم.

آخوندی با بیان اینکه سال گذشته 428میلیون تن بار در کشور جابه جا شد، گفت: سهم ریل در این بخش 40میلیون تن بود، درحالی که ما باید در برنامه ششم توسعه سهم ریل را در جابه جایی بار کشور به 30درصد افزایش دهیم.

به گفته وی، در تهران سالانه 700میلیون نفر در حومه رفت و آمد می کنند و سهم ریل در این جابه جایی تنها 2درصد است و در سایر کلان شهرها نیز وضعیت ما در این شرایط قرار دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: ما درصدیم تا سال 1400 با برنامه ریزی سهم ریل را در جابه جایی به 30درصد و سهم مسافر را به 20درصد در کشور افزایش دهیم و اگر نمایندگام محترم کمک کنند این مسئله در کشورمان شدنی است.

وی با بیان اینکه پیش از این متوسط ساخت خطوط ریلی در کشور 180کیلومتر در سال بود، گفت: اما با تلاش همه دست اندرکاران این بخش امسال 1800 کیلومتر خطوط ریلی در کشور به بهره برداری می رسد و این اتفاق بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افزایش زیرساخت های حمل و نقل در کشور ما به منابع مالی بین المللی و بخش خصوصی متکی هستیم، گفت: برای برقی کردن شبکه ریلی تهران - مشهد به میزان 2میلیارد دلار با چینی ها به توافق رسیدیم و برای توسعه بندرچابهار 150میلیون دلار از هندی ها اعتبار گرفتیم.

آخوندی افزود: برای توسعه شبکه ریلی از چابهار به زاهدان، زابل و بیرجند با هندی ها در حال مذاکره هستیم و با 3.5 میلیارد دلار احداث خط آهن اصفهان- اهواز از کره ای ها پیشنهاد دریافت کرده ایم.

آخوندی با بیان اینکه در چهار سال گذشته در حوزه حمل و نقل 28هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: در این زمینه با 13هزار میلیارد تومان که هم اکنون در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته، جمع این اعتبارات به 41هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: من در این مدت 60هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی توافقنامه امضا کرده ام و برای احداث خط ریل 200کیلومتری سیرجان به کرمان با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 800میلیارد تومانی به توافق رسیده ایم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز